Τα ευεργετικά αποτελέσματα της παραγραφής

Η επταμελής σύνθεσης του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας. με την υπ΄ αριθμ. 1623/2016 απόφασή της. έκρινε αμετάκλητα ότι έχει παραγραφεί το πρόστιμο των 375.329,08 ευρώ που έχει επιβληθεί στον τέως αντιπρόεδρο της Βουλής Αλέξη Μητρόπουλο. Αρχικά το πρόστιμο ανερχόταν σε 942.136,60 ευρώ, αλλά με απόφαση της επιτροπής διοικητικής επίλυσης φορολογικών διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/94, το πρόστιμο περιορίσθηκε στο ποσό των 375.329,08 ευρώ. Οι εφημερίδες.

Τα ευεργετικά αποτελέσματα της παραγραφής
Του Νίκου Φαλαγκάρα [nicfalag@yahoo.gr]
Του Νίκου Φαλαγκάρα
[nicfalag@yahoo.gr]

Είναι γνωστό, όχι μόνο στους νομικούς κύκλους, ότι η έννοια της παραγραφής αναφέρεται σε όλους σχεδόν τους κλάδους του Δικαίου. Ο σκοπός του θεσμού είναι οι οικονομικές απαιτήσεις, μεταξύ ιδιωτών, φυσικών αλλά και νομικών προσώπων, να τακτοποιούνται, μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα και έτσι να μη διαιωνίζονται οι οικονομικές εκκρεμότητες και να δυσκολεύουν έτσι τις συναλλαγές.

Είναι αλήθεια ότι με την ενεργοποίηση της παραγραφής ωφελούνται τα μέγιστα οι ασυνεπείς οφειλέτες, πράγμα που αντιστρατεύεται το δίκαιο. Πλην όμως για την μη έγκαιρη εκπλήρωση της οφειλής τους δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι ίδιοι (οι κακοπληρωτές οφειλέτες) επιλέγοντας αυτή τη (συμφέρουσα) συμπεριφορά, αλλά και οι δικαιούχοι που δεν φρόντισαν να ενεργοποιήσουν τους νομικούς μηχανισμούς και να επισπεύσουν τις διαδικασίες ώστε να ικανοποιήσουν την απαίτησή τους.

Όταν πάντως δικαιούχος είναι το Δημόσιο, το θέμα της παραγραφής είναι περίπου πολυτέλεια και εν πάση περιπτώσει ανεπίτρεπτη εξέλιξη. Κι αυτό γιατί τα αρμόδια όργανά του, εκτός του ότι είναι επιφορτισμένα να υπερασπίζουν σε κάθε περίπτωση το δημόσιο συμφέρον, επιπλέον έχουν στη διάθεσή τους όλα τα αναγκαία μέσα και τους μηχανισμούς για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Αυτό ισχύει γενικά βέβαια, πολύ περισσότερο όμως στις περιπτώσεις που πρόκειται για την είσπραξη σημαντικών ποσών που όχι μόνο λείπουν από το δημόσιο ταμείο, σε τόσο μάλιστα στενεμένους οικονομικά καιρούς, την ίδια στιγμή τα απολαμβάνουν οι μπαταχτσήδες εις υγείαν των κορόιδων που σπεύδουν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους ή δεν μπορούν να ξεφύγουν.

Ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής –και καθηγητής του Εργατικού Δικαίου- κ. Αλέξης Μητρόπουλος ελέγχθηκε αρμοδίως από την αρμόδια αρχή για φορολογική παράβαση (μη έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών για εισπραχθείσα αμοιβή) και του επιβλήθηκε το προαναφερόμενο πρόστιμο. Μετά την προσφυγή του, πέτυχε γενναία μείωση του προστίμου, αλλά μέχρι να εισπραχθεί αυτό το μικρότερο ποσό, παραγράφηκε σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Προφανώς κάποιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, εν προκειμένω, δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους με συνέπεια να φτάσει η υπόθεση στην παραγραφή και την συνακόλουθη απαλλαγή του οφειλέτη. Δεν ξέρω αν αυτοί έχουν ελεγχθεί αρμοδίως και πού κατέληξε ο έλεγχος. Σημασία έχει πάντως ότι ο κ. Μητρόπουλος δεν οφείλει τίποτα πια και κανένας δεν μπορεί να τον ενοχλήσει. Το Δημόσιο εννοείται υπέστη αντίστοιχη ζημία η οποία φυσικά δεν μπορεί να καλυφθεί από άλλη πηγή.

Το πρόβλημα πάντως είναι πολύ πιο σοβαρό, γιατί η τρανταχτή περίπτωση του κ. Μητρόπουλου δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε (πολύ φοβάμαι) η τελευταία μ’ αυτή την ατυχή (σκανδαλώδη) έκβαση. Κι αυτό γιατί οι λόγοι που την προκάλεσαν εξακολουθούν να υφίστανται –ίσως όχι στον βαθμό και την έκταση του παρελθόντος-, όπως και οι παράγοντες που ευνοούν τη συνδρομή τους κάθε φορά. Ένα άλλο εξίσου αρνητικό (αυτό κι αν είναι σκανδαλώδες) είναι ότι δεν επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις σε όσους και όταν αποδειχθεί ότι είχαν ευθύνη για την παραγραφή – ζημία του Δημοσίου.

Όσο για τον κ. Μητρόπουλο, απαλλαγμένος πια από το βάρος του προστίμου και την καταισχύνη που σκίασαν την ατσαλάκωτη δημόσια εικόνα του, μπορεί πλέον να επανέλθει στον… τηλεοπτικό άμβωνα για να παραδίδει, σαν και πρώτα, μαθήματα Εργατικού Δικαίου και πολιτικής ηθικής…

ΝΙΚΟΣ ΕΠ. ΦΑΛΑΓΚΑΡΑΣ (nicfalag@yahoo.gr)

26/07/2016