«Επαρκές το πλαίσιο λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών»

εισπρακτικές-εταιρίεςΤην απάντησή του σε ερώτηση (Αρ. Πρ. 5797/14-1-2013) ογδόντα δύο βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, της Δημοκρατικής Αριστεράς και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, για το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των “εισπρακτικών εταιριών”, μεταξύ των οποίων και ο βουλευτής Νομού Σερρών της Νέας Δημοκρατίας κ. Μενέλαος Βλάχβεης, έδωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Αθανάσιος Σκορδάς.
Μεταξύ άλλων, στο κείμενο της απάντησής του, ο υφυπουργός Ανάπτυξης γνωστοποιεί την επιβολή προστίμων, κατόπιν καταγγελιών. 

Η ερώτηση
Στην ερώτησή τους, προς τους υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, οι 82 βουλευτές επεσήμαναν την ανάγκη επανεξέτασης και αναθεώρησης του γενικού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (“εισπρακτικών εταιριών”).
Συγκεκριμένα, ανέφεραν:
Είναι γεγονός πως η οικονομική κρίση έχει αλλάξει σημαντικά τον τρόπο και το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς, ενώ έχει δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις (οικονομικές και ψυχολογικές) στους πολίτες και στις οικογένειές τους. Ο αριθμός των συμπολιτών μας που δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και έχουν συσσωρευμένα χρέη αυξάνεται διαρκώς.
Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (“εισπρακτικών εταιριών”) επικεντρώνεται αποκλειστικά στην αποπληρωμή των οφειλών δίχως να λαμβάνει υπόψη τις παρούσες συνθήκες της οικονομικής κρίσης και τις πολύπλευρες συνέπειές της στους πολίτες. Οι συνεχείς τηλεφωνικές κλήσεις σε ένα άτομο που αδυνατεί να αποπληρώσει τα χρέη του, αποτελεί έναν έμμεσο τρόπο άσκησης ψυχολογικής βίας, αφού γνωρίζουν την άσχημη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Επίσης, οι εταιρίες αυτές κάνουν κατάχρηση του δικαιώματος επικοινωνίας που έχουν με τον οφειλέτη, παραβιάζοντας συχνά το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο ως προς τη συχνότητα των κλήσεων τόσο στο χώρο της οικίας όσο και στο χώρο εργασίας. Παράλληλα, πολλές φορές διατηρούν τους αριθμούς επικοινωνίας, δικαίωμα το οποίο έχουν κανονικά μόνο οι τράπεζες. Ακόμη, σύμφωνα με την απάντησή σας (Αρ. Πρωτ. Β13-244) σε προηγούμενη ερώτηση (Αρ. Πρωτ. 4220/21.11.2012), το θεσμικό πλαίσιο έχει παραβιαστεί αρκετές φορές και έχουν επιβληθεί χρηματικά πρόστιμα συνολικού ύψους 390.000 ευρώ σε οκτώ “εισπρακτικές εταιρίες”, πράγμα το οποίο επιβεβαιώνει την ανάγκη αλλαγής λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (“εισπρακτικών εταιριών”).
Το σχετικό κείμενο, κατέληγε στην ερώτηση:
1. Πρόκειται να προβούν σε επανεξέταση του γενικού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των “εισπρακτικών εταιριών” και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
2. Εάν ναι, ποιες αλλαγές πρόκειται να κάνουν ώστε το πλαίσιο λειτουργίας να στοχεύει στην αποπληρωμή των οφειλετών με πιο “ανθρώπινους” όρους;

Η απάντηση
Στην απάντησή του, ο κ. Σκορδάς τόνισε τα εξής:
Ο νόμος που ρυθμίζει τη λειτουργία των Εταιριών Ενημέρωσης, θεσπίζει αρχές συναλλακτικής συμπεριφοράς, κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ρυθμίζει τις σχέσεις τους με τους δανειστές και τους οφειλέτες αυτών και απαγορεύει την εκχώρηση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε τρίτους.
Το Αυτοτελές Τμήμα Μητρώου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι αρμόδιο για την εφαρμογή και τήρηση των διατάξεων του νόμου 3758/2009, όπως ισχύει, περί εταιριών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις.
Στο Τμήμα Μητρώου μπορεί ο καταναλωτής – οφειλέτης να υποβάλει καταγγελία για παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου, η οποία διερευνάται για τη βασιμότητά της.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες από τη μελέτη των συλλεχθέντων στοιχείων διαπιστώνεται παράβαση των διατάξεων του νόμου 3758/2009 όπως ισχύει, συντάσσεται και αποστέλλεται έγγραφο με το οποίο καλούνται οι καταγγελλόμενες εταιρίες να υποβάλουν υπόμνημα με τις απόψεις τους, σχετικά με τις προσαπτόμενες κατά περίπτωση παραβάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, ΦΕΚ 45/Α). Το υπόμνημα αυτό λαμβάνεται υπόψη κατά την εξέταση της υπόθεσης για τη στοιχειοθέτηση ή μη της παράβασης και την επιβολή ή μη διοικητικών κυρώσεων, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 3 εδάφιο 2, του ν. 3758/2009, όπως ισχύει. Στο πλαίσιο αυτό, έχει κατατεθεί σημαντικός αριθμός καταγγελιών και διαμαρτυριών καταναλωτών.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή για τις καταγγελίες για τις οποίες ολοκλήρωσε τη διερεύνηση και διαπίστωσε παράβαση των διατάξεων του ως άνω νόμου προέβη στην επιβολή προστίμων ύψους 390.000 ευρώ σε έξι εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών, σε έναν δανειστή και μία εταιρία μη εγγεγραμμένη στο μητρώο των εταιριών ενημέρωσης του άρθρου 7 του ν. 3758/2009 όπως ισχύει.