«Εποχή Δημιουργίας – Θ. Μηλίδης»: «Ακριβά θα πληρώνει ο Σερραίος Δημότης την διαχείριση των απορριμμάτων»

σκουπίδια-διαχείρισηΗ Δημοτική Παράταξη «Εποχή Δημιουργίας – Θ. Μηλίδης» με ανακοίνωσή της επισημαίνει ό,τι: υπέβαλε προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου αίτημα για την συζήτηση του ιδιαίτερη σημασίας θέματος της διαχείρισης στερεών αποβλήτων και των αναμενόμενων σοβαρών εξελίξεων στο θέμα αυτό. Το αίτημα για την συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο υπογράφεται σύμφωνα με τον Κανονισμό από οκτώ Δημοτικούς Συμβούλους, ήτοι τους επτά Συμβούλους της παράταξής μας και τον ανεξάρτητο Δημ. Σύμβουλο κ. Α. Αγοραστό. 

          Το κείμενο της εισήγησής μας στο Δημοτικό Συμβούλιο είναι το ακόλουθο:

«Με τον Νόμο 4042/2012 άρθ. 43 θεσπίστηκε νέο ειδικό τέλος για τα μη επεξεργασμένα απόβλητα που οδηγούνται σε χώρους υγειονομικής ταφής. Το νέο αυτό ειδικό τέλος θα αρχίσει να καταβάλλεται από τις αρχές του 2014 και θα αυξήσει κατακόρυφα το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων το οποίο φυσικά θα κληθούν να επωμιστούν οι συνήθεις ύποπτοι, ήτοι οι Δημότες μας, διά της αυξήσεως των δημοτικών τελών.  

Το ειδικό αυτό τέλος θα προστίθεται στο ποσό που καταβάλλεται ήδη σε κάθε περιοχή, για την λειτουργία των ΧΥΤΑ και θα είναι 35 € τον τόνο, θα αυξάνεται δε κατά 5 € κάθε χρόνο, μέχρι να φθάσει τα 60 € τον τόνο. Αυτό σημαίνει ότι για τον Δήμο μας που σήμερα πληρώνει 15 € για κάθε τόνο σκουπιδιών που καταλήγει στον ΧΥΤΥ, το ποσό θα φθάσει στα 50 € τον τόνο για το 2014 και στα 55 € για το 2015.

Δεν απαιτείται ιδιαίτερη ευφυΐα, προκειμένου να αντιληφθεί κανείς, πόσο ακριβά θα πληρώνει ο Σερραίος Δημότης την διαχείριση των απορριμμάτων και μάλιστα εν μέσω πρωτοφανούς οικονομικής ανέχειας. Άλλο ένα δυσβάστακτο «χαράτσι» προστίθεται και γεννάται το εύλογο ερώτημα. Ευθύνεται ο δημότης και τιμωρείται τόσο βάναυσα, για τα απορρίμματα που καταλήγουν στον ΧΥΤΥ; Ασφαλώς όχι. Άλλοι έχουν τις τεράστιες ευθύνες και πρέπει να τις αναλάβουν.

Πρέπει στο σημείο αυτό να επισημανθεί ότι οι ποσότητες των ανακυκλώσιμων υλικών αφαιρούνται από το σύνολο των σκουπιδιών για τα οποία θα καταβάλλεται το ανωτέρω ειδικό τέλος. Η σπουδαιότητα συνεπώς της ανακύκλωσης στην πηγή, είναι προφανής, όχι μόνο λόγω του σημαντικού περιβαντολλογικού οφέλους αλλά και λόγω του σημαντικού οικονομικού οφέλους για τους δημότες, με την μείωση του όγκου των σκουπιδιών που καταλήγει σε υγειονομική ταφή.

Σύμφωνα με το άρθρο 249 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που εξακολουθεί να ισχύει, σε περίπτωση μη καταβολής των εισφορών από τα μέλη του φορέα διαχείρισης (σήμερα η ΕΣΑΝΣ, αύριο ο ΦΟΔΣΑ) ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου κάθε έτους, αυτές παρακρατούνται από τους ΚΑΠ, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

Οι συνέπειες λοιπόν τραγικές !! Δήμοι θα κινδυνέψουν να κλείσουν!! Γεννάται το αυτονόητο ερώτημα, τι έκανε ο δικός  μας Δήμος, μέχρι σήμερα προκειμένου να αποφευχθούν αυτές οι τρομακτικές συνέπειες. Σχεδόν τίποτε !!! Αντιθέτως υπάρχουν ήδη αρκετοί Δήμοι της χώρας που διέγνωσαν εγκαίρως το πρόβλημα και έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου, αναλαμβάνοντας σημαντικές δράσεις και πρωτοβουλίες, με αντικειμενικό σκοπό την μείωση των μη επεξεργασμένων απορριμμάτων και κατ’ επέκταση των απειλούμενων νέων χαρατσιών για τους Δημότες.

Πρόσφατα συνεστήθησαν, σύμφωνα με τον Ν.4071/2012, οι ΦΟΔΣΑ (Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) στους οποίους μετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι Δήμοι των διαχειριστικών ενοτήτων της Περιφέρειας. Πρόκειται για το όργανο που έχει πλέον τον καθοριστικό ρόλο και αρμοδιότητα για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Από το όργανο αυτό επέλεξε δυστυχώς ο κ. Δήμαρχος να λάμψει διά της απουσίας του, αν και εκπροσωπεί έναν από τους μεγαλύτερους Δήμους της Περιφέρειας, αποχωρώντας από την εκλογή για την  ανάδειξη της εκτελεστικής επιτροπής, καθαρά για μικροκομματικές σκοπιμότητες και σε βάρος των συμφερόντων του Δήμου και των δημοτών. Μάλιστα σε τηλεοπτική εκπομπή ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Χράπας, δήλωσε ότι ο ΦΟΔΣΑ είναι ο κακός μας εφιάλτης που θα ανεβάσει το κόστος ανά τόνο και δεν θα μπορούμε να πληρώνουμε. Γνωρίζει ο Δήμαρχος και η Δημοτική Αρχή την επερχόμενη λαίλαπα όμως μέχρι τώρα ρίχνουν την σκόνη κάτω από το χαλί και παραπέμπουν την αντιμετώπιση του προβλήματος στο μέλλον. Ρίχνουν από τώρα το μπαλάκι στον ΦΟΔΣΑ,, ξεχνώντας προκλητικά ή αγνοώντας πλήρως  ότι τόσο ο κ. Δήμαρχος όσο και ο κ. Χράπας είναι μέλη του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ που καθορίζει τις ετήσιες εισφορές των Δήμων μελών του και επομένως τα ανταποδοτικά τέλη που θα πληρώσουν οι δημότες.

Γνωρίζει ο κ. Δήμαρχος ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) Κεντρικής Μακεδονίας στην Π. Ε. Σερρών η μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων έχει δυναμικότητα, 90.000 τόνους σκουπιδιών με το αντίστοιχο κόστος, ενώ στην πραγματικότητα, παράγονται στον Νομό λιγότεροι από 70.000 τόνοι; Τι έπραξε για όλα αυτά ο λαλίστατος κ. Δήμαρχος. Προφανώς δεν τον αγγίζει το θέμα!!! Αγγίζει όμως τους δημότες μας, που θα κληθούν να πληρώσουν χρυσή την διαχείριση των σκουπιδιών.

Γνωρίζει ο κ. Δήμαρχος ότι η μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων θα έχει επενδυτικό κόστος 40 € ανά τόνο, λειτουργικό κόστος 65 € και επιπλέον κόστος διαλογής στην πηγή και αποκομιδής + ΦΠΑ; Δεν τολμούμε να κάνουμε την άθροιση, το ποσό που προκύπτει είναι εφιαλτικό. Είμαστε στην φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου με τους υποψήφιους αναδόχους και ο κ. Αγγελίδης «ποιεί την νήσσαν» για το καυτό αυτό θέμα.  

Η δημοτική αρχή, ενώ έχει διανύσει ήδη το μεγαλύτερο μέρος της θητείας της, έχει ολιγωρήσει χαρακτηριστικά και αδικαιολόγητα, στο θέμα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. Η παράταξή μας όμως προσεγγίζοντας το δύσκολο αυτό θέμα με ευθύνη και με αντικειμενικό σκοπό την αποτροπή της οικονομικής αφαίμαξης των δημοτών μας και αποφυγή της επιβολής νέων δυσβάστακτων χαρατσιών, προτείνει:

  1. Την πλήρη αξιοποίηση προγραμμάτων του «Πράσινου Ταμείου» σχετικών με την διαχείριση απορριμμάτων, όπως ήδη πολλοί Δήμοι της χώρας έχουν πράξει (Πετρούπολης, Καλαμαριάς, Σταυρούπολης, Πυλαίας κ.λ.π.).
  2. Την εφαρμογή προγραμμάτων ενημέρωσης και εκπαίδευσης των δημοτών σε θέματα αειφορικής ή «πράσινης» κατανάλωσης, καθώς και προγραμμάτων προώθησης της διαλογής στην πηγή και οικιακής κομποστοποίησης. Η εφαρμογή των προγραμμάτων αυτών πρέπει να συνδυαστεί με διαφορετικές – ελαφρύτερες χρεώσεις τελών καθαριότητας για τα νοικοκυριά που εφαρμόζουν την ανακύκλωση και την διαλογή στην πηγή.
  3. Την εφαρμογή τοπικών προγραμμάτων ενημέρωσης για τους κατοίκους των αγροτικών και ημιαγροτικών περιοχών με σκοπό την ενθάρρυνση της χρησιμοποίησης των υπολειμμάτων φαγητού ως τροφής για κατοικίδια ζώα.
  4. Τοποθέτηση ειδικών κάδων ανακύκλωσης στις λαϊκές αγορές.
  5. Δημιουργία υποδομών για την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού σε πληροφορίες σχετικά με την διαχείριση στερεών αποβλήτων.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι αν οι νέοι ΧΥΤΥ δεν εναρμονιστούν με τους νέους κανόνες λειτουργίας θα θεωρηθούν «χωματερές πολυτελείας» με αποτέλεσμα την δυσπιστία των πολιτών για τους ΧΥΤΥ και την επιβολή προστίμων που θα μετακυλίονται στους δημότες.

Για όλους αυτούς του λόγους ζητούμε την συζήτηση του ανωτέρω θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο, προκειμένου αυτό να ενημερωθεί για τις επερχόμενες αλλαγές στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων και να υιοθετηθούν οι διατυπωθείσες προτάσεις μας ή και άλλες που σκοπό θα έχουν την μείωση του παραγόμενου τελικού όγκου απορριμμάτων και τελικό αποτέλεσμα την αποφυγή δυσβάστακτων οικονομικών συνεπειών για τους δημότες μας».

Σέρρες 15 Μαΐου 2013
Δημοτική Παράταξη Δήμου Σερρών
«Εποχή Δημιουργίας – Θεόδωρος Μηλίδης»