Η Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά με όραμα και προτάσεις για την ανάπτυξη της Μακεδονίας-Θράκης

Η Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά με όραμα και προτάσεις για την ανάπτυξη της Μακεδονίας-Θράκης

Με όραμα και προτάσεις για της ανάπτυξη της Μακεδονίας – Θράκης ήταν τα χαρακτηριστικά της ομιλίας της Υφυπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης) Μαρίας Κόλλια, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016», που διεξήχθη την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015.

Η σερραία υπουργός και βουλευτής παρουσίασε συγκεκριμένες προτάσεις, που πιστεύει ότι μπορούν να υλοποιηθούν, λαμβάνοντας υπόψη και τη δυσμενή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα.  Ξεκίνησε την εισήγησή της κάνοντας έναν απολογισμό της κατάστασης που βιώνουν οι πολίτες, μετά από έξι χρόνια κρίσης και μνημονίων και στη συνέχεια αφού τόνισε τις ιδιαίτερες ανάγκες της Μακεδονίας και της Θράκης, ανέπτυξε τις προτάσεις που δίνουν βάρος στο προσφυγικό, στη διατήρηση του πληθυσμού στις παραμεθόριες περιοχές, στην αντιμετώπιση των καταστροφών από πλημμύρες που βιώνουν σχεδόν κάθε χρόνο οι αγρότες του Εβρου και των Σερρών. Πρότεινε τη δημιουργία ενός κόμβου τριεθνών εμπορικών σχέσεων στη Δυτική Μακεδονία, ενώ η περαιτέρω ενεργοποίηση της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας είναι βέβαιο ότι θα συμβάλει τα μέγιστα στη στήριξη των νεοφανών καινοτόμων επιχειρήσεων. Σε όλα αυτά θεωρεί, ότι βασικός παράγοντας είναι, η συνεχιζόμενη ανάπτυξη της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης καθώς και η εκμετάλλευση, ότι στην επόμενη έκθεση τιμώμενη χώρα θα είναι η Ρωσία.

Αναλυτικά στην ομιλία της η ΥΜΑΘ ανέφερε:

Κύριε πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι, oι παλαιότεροι από εμάς, όσοι έχουμε μείνει, πέρα από το βάρος και την ευθύνη για τα λάθη και τις παραλείψεις μας, έχουμε ένα πλεονέκτημα: είμαστε σε θέση να ανακαλέσουμε από τη μνήμη μας στάσεις, επιλογές και συμπεριφορές, και παράλληλα μέσα από το βάρος όλων αυτών, να προτάξουμε σήμερα το αυτονόητο, που είναι η κοινή, απλή λογική. Αυτήν έχει σήμερα ανάγκη η χώρα και ειδικά μέσα από αυτή τη συζήτηση του προϋπολογισμού, να συμφωνήσουμε στα αυτονόητα.

Πιστεύει κανείς ότι τα προβλήματα είναι μόνο δημοσιονομικά; Έχουν να κάνουν μόνο με δανειοληπτική ικανότητα της χώρας μας ή τη διεθνή μας αξιοπιστία; Πιστεύει κανείς ότι μετά από έξι χρόνια κρίσεων και Μνημονίων θα τα ξεπεράσουμε όλα μόλις θα βγούμε στις περιβόητες αγορές;

Όχι βέβαια. Δεν το πιστεύω, και εσείς, πιστεύω, το ίδιο. Η κρίση που περνάμε έχει καθολικό και σωρευτικό χαρακτήρα και η μόνη λέξη που μπορεί να εκφράσει το βάθος και το πλάτος της είναι «παρακμή». Υπογεννητικότητα και μεταναστευτικό καθορίζουν το μέλλον μας. Η μη λήψη συγκεκριμένων απτών και ξεκάθαρων πρωτοβουλιών απειλεί την ίδια μας την ύπαρξη.

Σε σχέση με την πρόταση του προϋπολογισμού, είμαι υποχρεωμένη εκ των αρμοδιοτήτων μου να τονίσω τα ιδιαίτερα σημαντικά θέματα που πρέπει να συμπεριληφθούν στον οικονομικό σχεδιασμό, βάση του οποίου αποτελεί ο συζητούμενος ετήσιος προϋπολογισμός του κράτους.

Οι ιδιαίτερες ανάγκες της Μακεδονίας και της Θράκης μας, οι οποίες στις μέρες μας αντιμετωπίζουν προβλήματα, απαιτούν σοβαρή αντιμετώπιση και αμέριστη προσοχή, καθώς και τη δημιουργία ενός πλαισίου οικονομικών μέτρων. Η Μακεδονία και η Θράκη αυτή τη στιγμή δέχονται ένα μεγάλο μέρος του συνολικού προσφυγικού προβλήματος. Στη Μακεδονία και στη Θράκη βρίσκεται το συντριπτικό ποσοστό της επίγειας συνοριογραμμής της χώρας μας, καθώς και όλες σχεδόν οι πύλες εξόδου των προσφύγων και των επίδοξων οικονομικών μεταναστών.

Είναι λοιπόν απόλυτη ανάγκη να υπάρξουν μέτρα για την αδιάλειπτη παροχή των αναγκαίων αγαθών προς τους πρόσφυγες, αλλά και για την ενίσχυση των κατοίκων των περιοχών που αντιμετωπίζουν πρωτοφανή προβλήματα εξαιτίας της κατάστασης, σχεδόν σε όλους τους τομείς. Δεν θα αναφερθώ και εγώ στη διακοπή της σιδηροδρομικής γραμμής με ό,τι αυτό σημαίνει.

Έχω τονίσει επανειλημμένα τον τελευταίο καιρό, πως πρέπει να αποτραπεί κάθετα η πιθανότητα να δημιουργηθούν επιπλέον προβλήματα στον πληθυσμό, και προσέξτε, δεν ξεχωρίζω τον ελληνικό πληθυσμό από τον προσφυγικό, γιατί σε μια τέτοια περίπτωση θα έχουμε κοινωνικές εντάσεις, που, δεδομένων των παγκόσμιων συνθηκών, μπορεί να αποδειχτούν ιδιαίτερα επιζήμιες.

Τονίζω ότι η όποια αύξηση του ποσοστού ανεργίας, ειδικά στις συγκεκριμένες περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης, πολλαπλασιάζει το κοινωνικό σοκ, και μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα κοινωνικής απορρύθμισης. Η ερήμωση των ακριτικών περιοχών που μας έρχεται από τις προηγούμενες περιόδους είναι υπαρκτή, οι κίνδυνοι είναι δεδομένοι, και το ζητούμενο είναι αν θα είναι αναστρέψιμη, ή όχι, και πώς. Η ικανή παροχή απασχόλησης, εργασίας και συνθηκών επιβίωσης στους κατοίκους των περιοχών, μόνιμων και προσωρινών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να εμποδίσουμε τη δημιουργία εντάσεων, ενώ αντίθετα μπορούμε να αντιληφθούμε τι θα συμβεί, αν οι φιλοξενούμενοι, αλλά και οι οικοδεσπότες, στις περιοχές κοντά στα σύνορα, αντιμετωπίσουν προβλήματα καθημερινής επιβίωσης.

Το δεύτερο σημαντικό θέμα που πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ο οικονομικός σχεδιασμός για το 2016, είναι η αντιμετώπιση των φυσικών φαινομένων που πλήττουν τη Βόρεια Ελλάδα λόγω των γεωγραφικών χαρακτηριστικών της. Σαν παράδειγμα αναφέρω την περίπτωση των πλημμυρών που μαστίζουν το νομό Έβρου, το νομό Σερρών και άλλων νομών της Βόρειας Ελλάδος λόγω της καθόδου υδάτων από τα βουνά της Βουλγαρίας στις λεκάνες απορροής αυτών των νομών.

Σε κάθε περίπτωση απαιτείται οικονομικός σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις απαιτήσεις του προβλήματος και θα αποτελεί μια βάση συζήτησης για τις αντίστοιχες συνεισφορές σε κεφάλαια και έργο, που θα πρέπει να κάνουν και οι γείτονές μας, για να λυθεί οριστικά το πρόβλημα.

Όπως και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, θα πρότεινα στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, γιατί υπάρχει η ανάγκη, τη δημιουργία ενός κόμβου τριεθνών εμπορικών σχέσεων για να αξιοποιηθούν έτσι στο έπακρο τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής αυτής.

Η ιδιαιτερότητα των προβλημάτων που εντοπίζονται στη Μακεδονία και τη Θράκη απαιτούν λήψη ειδικών αποφάσεων. Υπάρχουν όμως και άλλα σημαντικά προβλήματα όπως η έλλειψη ερευνητικών και επιχειρηματικών κέντρων εκκόλαψης και στήριξης των νεοφανών επιχειρήσεων, ενώ η περαιτέρω ενεργοποίηση της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας είναι βέβαιο ότι θα συμβάλει τα μέγιστα στην κατεύθυνση αυτή.

Από την άλλη, την Επιτυχία της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, της Helexpo, και των σχετικών θεσμών που βρίσκονται γύρω της, οι οποίοι με τον κατάλληλο σχεδιασμό μπορούν να παράγουν πολλαπλά οικονομικά αποτελέσματα από ό,τι ήδη προσφέρουν, απαιτείται να τα πάρει σοβαρά και προσεκτικά υπόψη του ο οικονομικός σχεδιασμός για το νέο έτος, ειδικά όταν στην επόμενη έκθεση του Σεπτεμβρίου η Ρωσία είναι το τιμώμενο κράτος.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι νέοι άνθρωποι είναι σήμερα απογοητευμένοι από όσα δεν τους δώσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Περιμένουν από εμάς, να δημιουργήσουμε ξανά για αυτούς το όραμα για μια καλύτερη Ελλάδα. Αναμένουν τη μια και μεγάλη ιδέα που θα τους εμπνεύσει, και που θα λειτουργήσει ως το εφαλτήριο για την αναγέννηση του Ελληνισμού. Για αυτό και για κάθε σχεδιασμό μας, πρέπει να συμφωνήσουμε εκ των προτέρων. Η ευχή και η κατάρα που μας δίνουν, είναι να συμφωνήσουμε, επιτέλους, σε μια κοινή πολιτική που θα οδηγήσει τη χώρα συντεταγμένα στο δικαίωμα της να ελπίζει, και να αφήσουμε πίσω μας όλα αυτά που μας χωρίζουν, όλα αυτά που δεν μας επιτρέπουν να συμφωνήσουμε στα αυτονόητα, ακόμη δυστυχώς και σήμερα. Οι ευκαιρίες όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ελαχιστοποιούνται. Σε αυτή την κυβέρνηση επενδύθηκαν πολλές ελπίδες ακόμη και από ανθρώπους που δεν την ψήφισαν.

Όπως έχω ενημερώσει και τον Υπουργό Εσωτερικών, το Υφυπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ενίσχυση των τομέων της αρμοδιότητας του, αλλά και της περιοχής της ονομαστικής ευθύνης του, που είναι η Μακεδονία και η Θράκη. Όμως κυρίες και κύριοι συνάδελφοι έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν μικρό προϋπολογισμό για το Υφυπουργείο, και μια σχετική, θα μου επιτρέψετε να πω, αδιαφορία από τις δυνάμεις του Κέντρου. Αυτή σε καμία περίπτωση βέβαια δεν υπάρχει εσκεμμένα, αλλά αποτελεί μια κακή παράδοση του Ελληνικού Κράτους, που πρέπει να αλλάξουμε.

Τα δεδομένα περιορίζουν το εύρος των πρωτοβουλιών που μπορούμε να αναλάβουμε αυτοτελώς, και οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το υφυπουργείο μας περιορίζονται, πέρα από τις περιορισμένες αρμοδιότητές του, ως επί το πλείστον, σε δράσεις που υλοποιεί μέσα από τους εποπτευόμενους από αυτό φορείς (ανέφερα κάποιους προηγουμένως) και από τη συμμετοχή του σε διακρατικά και διασυνοριακά προγράμματα. Όμως δεν θα σταματήσουμε να παλεύουμε, με κάθε μέσο που έχουμε στη διάθεσή μας.

Σε υπομνήματα που έχω κάνει κατά καιρούς, τονίζω και τεκμηριώνω την αναγκαιότητα αλλά και τη ξεκάθαρη θέληση του ΥΜΑΘ, να αναλάβει μια σειρά αυξημένων αρμοδιοτήτων, ως περιφερειακός κυβερνητικός φορέας της χώρας. Πιστεύω ότι το 2016, μπορεί να είναι μια χρονιά που θα απελευθερωθούν οι δυνάμεις που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε σχετική αδράνεια. Για να τις βοηθήσουμε και εμείς, πρέπει να τις δώσουμε μια ξεκάθαρη ώθηση, μια ξεκάθαρη κατεύθυνση, πράγματα που αποτελούν την ουσία του κεντρικού σχεδιασμού και του προϋπολογισμού.

Το ΥΜΑΘ θα συνδράμει ενεργά στην υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της Κυβέρνησης και τη στήριξη της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας και της Βορείου Ελλάδος. Και για να πετύχουμε στους στόχους μας, ζητάμε το όραμά μας να ληφθεί σοβαρά υπόψη, σε όλα τα επίπεδα του κρατικού και κοινωνικού σχεδιασμού. Γιατί, συντεταγμένοι και με ξεκάθαρους στόχους, είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρουμε. Σας ευχαριστώ.