Καταγγέλλεται αισχροκέρδεια με το υγραέριο κίνησης στα πρατήρια

Υγραέριο κίνησηςΕρώτηση κατέθεσε η Αντιπρόεδρος της Βουλής και Βουλευτής Σερρών Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά προς τους κ. κ. Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών και Δικτύων.

Σύμφωνα με δημοσίευμα – ανάλυση της εφημερίδας Ημερησίας που υπογράφει ο δημοσιογράφος κ. Γ. Ανδρής, καταγράφει την αισχροκέρδεια έναντι των καταναλωτών που έχουν τοποθετήσει συστήματα υγραεριοκίνησης στα αυτοκίνητά τους από καρτέλ που έχουν δημιουργηθεί στην συγκεκριμένη αγορά διατηρώντας τις τιμές διάθεσης στα ύψη.

 Ειδικότερα το κέρδος των πρατηριούχων ξεκινά από τα 0,16 ευρώ και μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να ξεπεράσει ακόμη και τα 0,20 ευρώ το λίτρο τη στιγμή που το αντίστοιχο κέρδος από τη βενζίνη ή το πετρέλαιο κίνησης είναι 0,04 ευρώ έως 0,06 ευρώ αντίστοιχα.

 Στελέχη της αγοράς τοποθέτησης συστημάτων υγραεριοκίνησης εκτιμούν πως τα περιθώρια κέρδους που έχουν οι πρατηριούχοι από το υγραέριο κυμαίνονται στα επίπεδα αισχροκέρδειας, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί πάρα πολύ η τιμή λιανικής διάθεσης του καυσίμου προς τους καταναλωτές.

 Σύμφωνα με την ανάλυση της τιμής ημέρας διυλιστηρίου η τιμή διάθεσης του υγραερίου ανά τόνο κυμαίνεται στα 760 ευρώ στα οποία προστίθενται 330 ευρώ που αφορά στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, 20 ευρώ διάφοροι άλλοι φόροι (ΡΑΕ, τελωνειακοί), 60 ευρώ το κέρδος της εταιρείας και από 20 έως 50 ευρώ το κόστος μεταφοράς. Το σύνολο της χρέωσης ανά πρατηριούχο για κάθε τόνο υγραερίου κυμαίνεται στα 1.150 ή 1.180 ευρώ στο οποίο προστίθενται και ο ΦΠΑ 23% διαμορφώνοντας το τελικό κόστος στα 1.414 ή 1.451 ευρώ ανά τόνο ανάλογα με την περιοχή μεταφοράς του.

 Ωστόσο όπως είναι γνωστό πως από 1 τόνο υγραερίου πωλούνται περίπου 1.856 λίτρα καυσίμου. Με μια απλή διαίρεση μεταξύ του κόστους του ενός τόνου υγραερίου με τα λίτρα που «βγάζει» είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πως το κάθε λίτρο στους πρατηριούχους δεν υπερβαίνει τα 0,76 ή 0,78 ευρώ στα οποία προστίθενται περίπου 0,02-0,03 λεπτά που αφορούν στη διαφορά ΦΠΑ!

 Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή διάθεσης του υγραερίου κίνησης κυμαίνεται στα 0,96 ευρώ με άμεσο κέρδος για τους πρατηριούχους τουλάχιστον 0,16 ευρώ! Αν βέβαια ο πρατηριούχος πουλάει σε υψηλότερη τιμή τότε το κέρδος μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 0,20 ευρώ. Το υψηλό περιθώριο κέρδους στο υγραέριο κίνησης έχει κινήσει το ενδιαφέρον τόσο των εταιρειών εγκατάστασης συστημάτων υγραεριοκίνησης όσο και των πρατηριούχων υγρών καυσίμων που δεν διαθέτουν προς πώληση το συγκεκριμένο καύσιμο αλλά κανείς δεν τολμά να μιλήσει.

 Πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι έχει δημιουργηθεί ένα ισχυρό καρτέλ γύρω από την υγραεριοκίνηση που ορίζουν τις τιμές διάθεσης και βέβαια με διάφορα τεχνάσματα έχουν καταφέρει να διατηρούν «κλειστή» την αγορά επιτρέποντας να εισέλθουν μόνο όσοι πρατηριούχοι θέλουν εκείνοι. Ωστόσο μετά το φιάσκο της κυβέρνησης σχετικά με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο υγραέριο κίνησης αλλά και την ραγδαία πτώση στις τοποθετήσεις συστημάτων υγραεριοκίνησης στα ΙΧ έχουν αλλάξει ριζικά τα δεδομένα και κάποιοι αποφάσισαν να μιλήσουν ώστε να μειωθεί επιτέλους η τιμή διάθεσης του καυσίμου και να επανέλθουν οι καταναλωτές στην υγραεριοκίνηση που αποτελεί και το φθηνότερο καύσιμο για τα ΙΧ.

 Αν υπολογίσει κανείς πως τα πρατήρια προμήθειας υγραερίου κίνησης είναι πολύ λιγότερα σε σχέση με εκείνα που διαθέτουν τα υπόλοιπα καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο) είναι εύκολο να αντιληφθεί πως δημιουργείται ένα μικρό μονοπώλιο, ενώ στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι ο πρατηριούχος ο οποίος καθημερινά δίνει 12 τόνους υγραερίου κίνησης κερδίζει καθαρά περισσότερα από 4.500 ευρώ και αντίστοιχα αν κάποιος πρατηριούχος με βενζίνη και πετρέλαιο δίνει καθημερινά 12 τόνους το κέρδος του κυμαίνεται σε μόλις 480 ευρώ. Τα παραπάνω αφορούν σε καθαρό κέρδος χωρίς να κλέβει ο πρατηριούχος, ενώ το κέρδος πολλαπλασιάζεται αν το υγραέριο κίνησης είναι νοθευμένο ή είναι πειραγμένες οι αντλίες ή οι δεξαμενές.

 Το βασικό δέλεαρ σε όσους τους πρατηριούχους «επιτρέπουν» να μπουν στην αγορά του συγκεκριμένου καυσίμου είναι το πολύ υψηλό περιθώριο κέρδους που έχουν κατά την πώληση του υγραερίου κίνησης, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες κατά την υπογραφή των συμβολαίων αναφέρεται και η εγγυημένη απόδοση της επένδυσης σε χρονικό διάστημα έως 6 μήνες.

Δυστυχώς το κράτος έχει ρίξει όλο το βάρος στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων κυρίως βενζίνης και πετρελαίου και έχει αφήσει στο έλεος του Θεού και των κυκλωμάτων την αγορά του υγραερίου, διότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως μηχανισμός ελέγχου από το κράτος ούτε για την ποιότητα, ούτε για την ποσότητα του υγραερίου που προμηθεύουν οι πρατηριούχοι τους ιδιοκτήτες ΙΧ που είναι εφοδιασμένα με συστήματα υγραεριοκίνησης. Οι μέθοδοι κλοπής στο υγραέριο είναι γνωστοί και πραγματοποιούνται είτε με την νοθεία της ποιότητας (περισσότερο βουτάνιο) είτε με πειραγμένες αντλίες είτε μέσω κάποιων συστημάτων που αυξάνουν την θερμότητα του καυσίμου μέσα στη δεξαμενή διογκώνοντάς το με αποτέλεσμα να φαίνεται πως έχει γεμίσει ένα ρεζερβουάρ καυσίμου σε κάποιο ΙΧ και μόλις πέσει τη θερμοκρασία αμέσως μειώνεται και η ένδειξη της ποσότητας καυσίμου.

 Ο στόλος των αυτοκινήτων με εγκατεστημένα συστήματα υγραεριοκίνησης ανέρχεται σε περίπου 100.000 οχήματα ενώ ο ρυθμός των τοποθετήσεων σε νέα ΙΧ συνεχώς μειώνεται εξαιτίας των εξαγγελιών της κυβέρνησης για αύξηση της τιμής του υγραερίου κίνησης που δημιούργησε ένα απίστευτο μπαράζ αρνητικών δημοσιευμάτων τα οποία «πάγωσαν» την αγορά και της επιβολής του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης σε ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. κάτι το οποίο μεταφράζεται σε «Προσωρινή Ακινησία» εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων εξαιτίας του υπερβολικού κόστους χρήσης.

 Εξαιτίας λοιπόν όλων των παραπάνω μονόδρομο για την κυβέρνηση αποτελεί η άμεση επέμβασή της ώστε να εξαλειφθούν οι αισχροκέρδειες που καταγράφονται στα πρατήρια προμήθειας υγραερίου κίνησης από διάφορα καρτέλ, προστατεύοντας τους σωστούς επιχειρηματίες του κλάδου αλλά και τους καταναλωτές που έχουν ήδη καταφύγει στη συγκεκριμένη λύση ώστε να μειώσουν το κόστος χρήσης ή εκείνους που το εξετάζουν αλλά φοβούνται μια ενδεχόμενη αύξηση τιμών. Θα πρέπει να γίνει κάτι άμεσα, διότι οι καταναλωτές βρίσκονται στο έλεος των καρτέλ του υγραερίου κίνησης, ενώ από την άλλη μεριά εκατοντάδες επιχειρήσεις που τοποθετούν συστήματα υγραεριοκίνησης θα οδηγηθούν στο λουκέτο αφήνοντας στο δρόμο χιλιάδες εργαζομένους.

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

Αν αληθεύουν οι διαπιστώσεις και αν έχουν εντοπισθεί φαινόμενα καρτέλ του υγραερίου κίνησης.

Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβείτε για να προστατεύσετε τους τίμιους επαγγελματίες του κλάδου και τους καταναλωτές ;

Αθήνα, 14 Μαρτίου 2013
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Μαρία Κόλλια Τσαρουχά
ΣΤ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων