«Κόντρα» για τα 32εκ.€ ανταποδοτικά κονδύλια του ΤΑΡ

Η κυβέρνηση, παρότι τα κονδύλια είναι ανταποδοτικά, ορίζει τους άξονες στα οποία θέλει να διατεθούν. Αντίθετη άποψη εκφράζουν οι τρεις περιφέρειες.

«Κόντρα» για τα 32εκ.€ ανταποδοτικά κονδύλια του ΤΑΡ

«Κόντρα» μεταξύ της κυβέρνησης και των τριών περιφερειών της Βόρειας Ελλάδας έχει ξεσπάσει με αφορμή την αξιοποίηση των ανταποδοτικών κονδυλίων, που δίνει ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ και ανέρχονται στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 32 εκ. ευρώ.

Τις προηγούμενες μέρες έγινε σύσκεψη στην Αθήνα, με τη συμμετοχή του αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Γιάννη Γιώργου, του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Θεόδωρου Καρυπίδη και του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστου Μέτιου, αναφορικά με τα συγκεκριμένα κονδύλια, που θα έρθουν από την κατασκευάστρια εταιρία του αγωγού ΤΑΡ στις τρεις Περιφέρειες.

Αντιστοιχούν στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός

Αυτά τα 32 εκ. ευρώ είναι ανταποδοτικά και έτσι αντιστοιχούν στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός και συγκεκριμένα όλες τις περιφερειακές ενότητες από τις οποίες περνάει. Συνεπώς, αυτά τα κονδύλια θα πρέπει να διατεθούν για έργα κοινωνικού χαρακτήρα, υπέρ των τοπικών κοινωνιών από τη γραμμή διέλευσης του ΤΑΡ.

«Πριν από δύο χρόνια οι περιφερειάρχες είχαν συμφωνήσει σε ένα πλαίσιο και πρότειναν συγκεκριμένα έργα. Πρόσφατα ήρθαν εκπρόσωποι της κυβέρνησης από τα υπουργεία Εσωτερικών, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης και μας έκαναν προτάσεις για έργα στα οποία θα μπορούσαν να απορροφηθούν τα χρήματα αυτά, πολύ γρήγορα», είπε ο κ. Γιώργος.

Σύμφωνα με τον ίδιο οι προτάσεις αφορούσαν σε πέντε τομείς:

  • 1.Αγροτική ανάπτυξη: Για την υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων για τους νέους αγρότες.
  • 2.Τουριστική προβολή: Για την ανάδειξη πολιτισμικών και αρχαιολογικών μνημείων.
  • 3.Πολιτική προστασία: Για την προμήθεια οχημάτων.
  • 4.Υγεία: Για την προμήθεια 38 ασθενοφόρων στους δήμους από τους οποίους διέρχεται ο ΤΑΡ.
  • 5.Προστασία του πολίτη: Για την προμήθεια οχημάτων για τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες.

Οι άξονες που έθεσε η κυβέρνηση όμως δεν έγιναν αποδεκτοί από τις περιφερειακές αρχές. Μάλιστα, διατυπώθηκαν ενστάσεις για παράδειγμα στο θέμα των οχημάτων, αφού η προμήθειά τους θα απαιτούσε και προσωπικό για να τα λειτουργήσει και κάτι τέτοιο δεν είχε προβλεφθεί, όπως είπε ο κ. Γιώργος.

«Δεν θα καλύψουμε μέσω των ανταποδοτικών τελών που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα τα μέτρα για τις τοπικές κοινωνίες, που αποτελούν ξεκάθαρα υποχρεώσεις και ανάγκες της κεντρικής διοίκησης. Δεν μπορεί μέρος των χρημάτων αυτών να πηγαίνουν σε προκαθορισμένες δράσεις και ενέργειες της κεντρικής διοίκησης.

Μιλάμε για ανταποδοτικά κονδύλια και τα έργα που θα γίνουν με αυτά πρέπει να αποφασιστούν από τις τοπικές κοινωνίες, που ξέρουν τις επείγουσες ανάγκες τους, τις έχουν ιεραρχήσει και γνωρίζουν τι θέλουν να κάνουν με αυτά τα κονδύλια», είπε ο κ. Γιώργος.

Στη Δυτική Μακεδονία για παράδειγμα, ο περιφερειάρχης πρότεινε σε συνεννόηση με τους δήμους της περιοχής να γίνουν σεμινάρια στους κατοίκους για τους κινδύνους που ενέχει το φυσικό αέριο.

Η Κεντρική Μακεδονία ζήτησε να δημιουργηθεί αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για τη φιλοξενία μεγάλων διοργανώσεων. Οι δήμοι Κιλκίς και Νάουσας υπέβαλαν προτάσεις για προμήθεια συστημάτων ύδρευσης για περιοχές με ακατάλληλο νερό.

Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ζήτησε δράσεις για την προβολή των πολιτιστικών και αρχαιολογικών μνημείων που βρίσκονται πάνω στον άξονα της Εγνατίας Οδού.

«Είμαστε σε επικοινωνία η κουβέντα συνεχίζεται μεταξύ των εκπροσώπων της εταιρείας που διαχειρίζεται την εγκατάσταση του ΤΑΡ και των αρμόδιων υπουργείων», είπε ο κ. Γιώργος, όμως είναι εμφανές ότι το… μακρύ χέρι του κράτους απλώνεται ακόμη και σε ανταποδοτικά κονδύλια…

Για την… ανταποδοτικότητα, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας δικαιούται 8 εκ. ευρώ, ενώ από 12 εκ. ευρώ δικαιούνται η Κεντρική Μακεδονία και η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.