«Λαϊκη Συσπείρωση»: Ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος Καταπολέμησης των Κουνουπιών

«Λαϊκη Συσπείρωση»: Ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος Καταπολέμησης των Κουνουπιών

Επερώτηση κατέθεσε η παράταξη της «Λαϊκής Συσπείρωσης»  σχετικά με την αποτελεσματικότητα του έργου «καταπολέμησης κουνουπιών στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας για τα έτη 2017-2019 (σεζόν 2018)-Διενέργεια αεροψεκασμών σε ορυζώνες και υγροτοπικά συστήματα της ΠΚΜ».

Σε αυτή αναφέρει αναλυτικά:

 Ανεξέλεγκτα συνεχίζει την αυξητική  του πορεία  στην Ελλάδα ο ιός του Δυτικού Νείλου, μέσω των πληθυσμών των μολυσμένων κουνουπιών που τον μεταφέρουν και τον μεταδίδουν στους ανθρώπους.

Δεκάδες δήμοι σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων οι περισσότεροι στην Αττική και τη Κ. Μακεδονία[1], «πολιορκούνται» από τα μολυσμένα κουνούπια και μετρούν ασθενείς σε νοσοκομεία αλλά και νεκρούς από τις επιπλοκές της λοίμωξης του ιού του Δυτικού Νείλου.

Να σημειωθεί πως στη Κ. Μακεδονία έχει καταγραφεί περίπου το 1/3 των κρουσμάτων από τα 202[2] μέχρι σήμερα καταγεγραμμένα σοβαρά κρούσματα της λοίμωξης. Ενώ πανελλαδικά οι νεκροί από τη λοίμωξη του ιού του Δυτικού Νείλου έχουν ήδη φτάσει τους 22.

Την ίδια ώρα οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι η έξαρση του ιού θα συνεχιστεί έως τις αρχές Οκτώβρη, ενώ πρόσφατα, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών ζήτησε την εκπόνηση έκτακτου σχεδίου δράσης, επισημαίνοντας ότι «δεν αποδίδουν τα μέτρα που έχουν ληφθεί από την πολιτεία».

Εκ του αποτελέσματος (κρούσματα και θάνατοι) διαπιστώνεται στη πράξη η  αμφίβολη αποτελεσματικότητα του εφαρμοζόμενου έργου «καταπολέμησης κουνουπιών στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας για τα έτη 2017-2019 (σεζόν 2018)-Διενέργεια αεροψεκασμών σε ορυζώνες και υγροτοπικά συστήματα της ΠΚΜ».

Είναι χαρακτηριστικό πως σε  «Πρακτικά Κλιμακίων Ελέγχου»[3], στις 10.6.2018, 11.6.2018, 13.6.2018 και 14.6.2018 του εν λόγω έργου-ΕΝΑΕΡΙΟ ΠΡΟΝΥΜΦΟΚΤΟΝΙΑ, αναγράφεται ότι, η ανάδοχος εταιρεία χρησιμοποιεί για την παρασκευή του ψεκαστικού διαλύματος 235 λίτρων, 35 λίτρα του Diflubenzuron 15% σε 200 λίτρα νερού για να ψεκάσει περίπου 1.000 στρέμματα, δηλαδή 235 ml ψεκαστικό διάλυμα που περιέχει 35ml βιοκτόνου σκευάσματος  ανά στρέμμα.

 

Με δεδομένο ότι:

  • Στην υπογραφείσα, 7.4.2017, σύμβαση παροχής υπηρεσιών του προαναφερόμενου έργου, αναγράφεται ότι, « ο Ανάδοχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να προμηθευτεί και να διαθέσει τα απαιτούμενα σκευάσματα για την επιτυχή εκτέλεση του έργου και ότι η χρήση τους θα γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσεως των σκευασμάτων, όπως αυτή ορίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία σε συνάρτηση με τη σχετική έγκριση από τις αρμόδιες Εθνικές Αρχές.»
  • Η συνιστώμενη δοσολογία του ψεκαστικού διαλύματος βάσει των προδιαγραφών του σκευάσματος (αναγράφονται στην ετικέτα της συσκευασίας του), αλλά και της Απόφασης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Α.Π.6485/62969, 9.6.29017) για την έγκρισης του βιοκτόνου σκευάσματος «DU-DIM 15 SC», είναι 35 ml σκευάσματος ανά 10 λίτρα νερού ανά στρέμμα.

 Εύλογα ενισχύεται η άποψη ότι, η συγκεκριμένη ποσότητα ψεκαστικού διαλύματος ανά στρέμμα δεν είναι ικανή ώστε να καταστεί αποτελεσματικό το έργο της προνυμφοκτονίας  .

 

Επίσης, με δεδομένο ότι:

  • Στην υπογραφείσα, 7.4.2017, σύμβαση παροχής υπηρεσιών του προαναφερόμενου έργου, αναγράφεται ότι η Διευθύνουσα Υπηρεσία, δια των αρμοδίων Διευθύνσεων της ΠΚΜ οφείλει να διενεργεί ελέγχους για την διαπίστωση της τήρησης των προβλεπόμενων που σχετίζονται και με τα χρησιμοποιούμενα σκευάσματα και την αποτελεσματικότητα των διενεργούμενων αεροψεκασμών για την καταπολέμηση των προνυμφών.

Εύλογα δημιουργούνται τα εξής  ερωτήματα:

  •  Λαμβάνονται δείγματα νερού από τα ριζοχώραφα, προ και μετά του ψεκασμού, ώστε να διαπιστωθεί:

α) αν υπάρχει μείωση του πληθυσμού των προνυμφών, με δεδομένο ότι το σκεύασμα είναι βιοκτόνο και χρειάζεται να ενσωματωθεί στο νερό του ορυζώνα;

β) κατά πόσο έχει επιτευχθεί η ενσωμάτωση της δραστικής ουσίας στο νερό του ριζοχώραφου;

  • Λαμβάνονται δείγματα από τις συσκευασίες του χρησιμοποιούμενου σκευάσματος, ώστε να επιβεβαιωθεί η αναγραφόμενη περιεκτικότητα 15% της δραστικής ουσίας;

Στην βάση αυτή, αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα η πρόταση της Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε. (ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ) για την ολοκληρωμένη, έγκαιρη και αποδοτικότερη υλοποίηση  του προγράμματος καταπολέμησης των κουνουπιών (Αριθμ. Πρωτ.: 118/17.8.2018), όπου μεταξύ άλλων τονίζεται, πως:

«…Είναι αναγκαία η δημιουργία Οργανικών Μονάδων (Τμημάτων) ενταγμένων στις Υγειονομικές Υπηρεσίες (Διευθύνσεις Υγειονομικού Ελέγχου) κάθε Περιφερειακής Ενότητας, κάθε Περιφέρειας, στελεχωμένες με όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό (επιστημονικό, εργατικό κ.α.), οι οποίες θα σχεδιάζουν και θα υλοποιούν οι ίδιες όλο το πρόγραμμα της καταπολέμησης των κουνουπιών, έγκαιρα, λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές, εδαφολογικές κλπ συνθήκες και ιδιομορφίες κάθε περιοχής.

Θα βρίσκονται σε συνεργασία με τους επιστημονικούς φορείς της περιοχής και της χώρας που εμπλέκονται στο ζήτημα αυτό και κυρίως θα αποκτούν γνώση και τεχνογνωσία η οποία θα αποτελεί κτήμα της πολιτείας και κατ’ επέκταση της κοινωνίας.

Το ίδιο μόνιμο προσωπικό, το οποίο θα έχει πλήρη απασχόληση, θα μπορεί να καλύπτει τους υπόλοιπους μήνες με προγράμματα εντομοκτονιών, μυοκτονιών και απολυμάνσεων  δημόσια κτίρια, σχολεία, παιδικούς σταθμούς, νοσοκομεία κλπ, προγράμματα, που και αυτά είναι άκρως απαραίτητα για την προστασία της δημόσιας υγείας. Τέλος θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση ζωοανθρωπονόσων που μεταδίδονται με ξενιστές και οι οποίες αφανίζουν ζωικό κεφάλαιο σε περιοχές της χώρας.».

Με δεδομένο παράλληλα ότι η αναγκαιότητα ενός ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου προγράμματος καταπολέμησης των κουνουπιών  με τοπική και περιφερειακή εξειδίκευση καθίσταται αυταπόδεικτη, με ότι αυτό απαιτεί ως προς το σχεδιασμό και την υλοποίηση του.

            Κανείς λοιπόν δεν μπορεί να συσκοτίζει το πρόβλημα. Όλοι, Περιφέρειες, Δήμαρχοι, Υπουργεία πρέπει να αποδεχτούν το αυταπόδεικτο, ότι οι συμπράξεις των υπηρεσιών των ΟΤΑ με τις ιδιωτικές εταιρείες δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες έγκαιρης, ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης της αναγκαίας καταπολέμησης των κουνουπιών. και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας.

Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης και ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης

Ποια άμεσα μέτρα έχουν ληφθεί και ποιες άμεσες ενέργειες και παρεμβάσεις προγραμματίζονται για τον έλεγχο της ολοκληρωμένης και αποδοτικότερης υλοποίησης  του προγράμματος καταπολέμησης των κουνουπιών, με δεδομένο ότι γραπτές επισημάνσεις-παρατηρήσεις  σε  «Πρακτικά Κλιμακίων Ελέγχου», για την  χρήση ψεκαστικού διαλύματος, σύμφωνα με την προτεινόμενη δοσολογία από την κατασκευάστρια εταιρεία και το ΥΠΑΑΤ, χρονολογούνται τουλάχιστον από το 2015;

Είναι στις προθέσεις της Διοίκησης της ΠΚΜ να στηρίξει την πρόταση της Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε. , για την ολοκληρωμένη, έγκαιρη και αποδοτικότερη υλοποίηση  του προγράμματος καταπολέμησης των κουνουπιών;

[1] Από τη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης οι εξής Δήμοι: Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου, Κορδελιού-Ευόσμου, Βόλβης, Θεσσαλονίκης, Δέλτα, Θερμαϊκού, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Θέρμης, Καλαμαριάς.

Από την Π.Ε. Ημαθίας οι Δήμοι Αλεξάνδρειας, Βέροιας, Ηρωικής Πόλης Νάουσας, από την Π.Ε. Πέλλας οι Δήμοι Πέλλας, Σκύδρας, Έδεσσας, Αλμωπίας, από την Π.Ε Κιλκίς ο Δήμος Παιονίας, από  την Π.Ε Χαλκιδικής οι Δήμοι Κασσάνδρας και Νέας Προποντίδας, από  την Π.Ε Σερρών, ο Δήμος Ηράκλειας

[2] ΚΕΕΛΠΝΟ: Εβδομαδιαία έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης της λοίμωξης από ιό του Δυτικού Νείλου σε ανθρώπους, Ελλάδα,  13 Σεπτεμβρίου 2018.

[3] Μας παραχωρήθηκαν από την Αρμόδια Υπηρεσία της ΠΚΜ, μετά από έγγραφη αίτηση, 3.9.2018,  της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

 

Advertisements