Οι μαθητές του Μουσικού σχολείου Σερρών διαμαρτύρονται για τις 420 (!) χαμένες ώρες

Μουσικό σχολείο-διαμαρτυρία-βουλήΑπό την Κρήτη μέχρι την Κομοτηνή και από την Κέρκυρα μέχρι τη Ρόδο και τη Μυτιλήνη οι μαθητές των 42 μουσικών σχολείων θα συναντηθούν και θα ενώσουν τις φωνές τους στους δρόμους όλης της χώρας, την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου (Ημέρα αργίας για τα σχολεία λόγω της εορτής των Τριών Ιεραρχών) , σε ταυτόχρονες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας.

Τρεις μεγάλες κινητοποιήσεις έχουν προγραμματιστεί την ημέρα αυτή. Μία στη Θεσσαλονίκη για τα μουσικά σχολεία της Βόρειας Ελλάδας (και των Σερρών) και της Θεσσαλίας, μία στο Ηράκλειο της Κρήτης και μία στο υπουργείο Παιδείας, στην οποία θα συμμετάσχουν τα μουσικά σχολεία της Αττικής, της Κεντρικής και Δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου.

Η δραματική μείωση των λειτουργικών δαπανών έχει φέρει τα σχολεία αυτά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ κάποια περιφερειακά απειλούνται ακόμη και με λουκέτο. Η έλλειψη καθηγητών, κυρίως των μουσικών ειδικοτήτων, αναγκάζει τα περισσότερα σχολεία να υπολειτουργούν, ενώ χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες σε μουσικά μαθήματα.

Μέχρι στιγμής, στα 42 μουσικά σχολεία όλης της χώρας έχουν χαθεί 9.708 διδακτικές ώρες, ενώ το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών μόλις στις 8 Ιανουαρίου και ενώ είχε ήδη εκπνεύσει το πρώτο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την καταμέτρηση που έκαναν, ενδεικτικά σε κάποια σχολεία, οι σύλλογοι γονέων, μέχρι τις 30 Νοεμβρίου είχαν χαθεί σε εβδομαδιαία βάση οι εξής διδακτικές ώρες: Δράμα 467 ώρες, Σέρρες, 420 ώρες, Καβάλα, 292, Ξάνθη 280, Κομοτηνή 291.

 

Με ωρομίσθιους

Πώς καλύπτει το υπουργείο Παιδείας αυτά τα κενά; Αναφέρουμε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

1. Στο μουσικό σχολείο Αγρινίου. Για να καλυφθούν 568 κενές ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα, το υπουργείο Παιδείας ενέκρινε την πρόσληψη 30 ωρομίσθιων εκπαιδευτικών μουσικών ειδικοτήτων.

2. Στο μουσικό σχολείο Βαρθολομιού στην Ηλεία. Για 200 κενές ώρες διδασκαλίας μουσικών μαθημάτων την εβδομάδα, το υπουργείο Παιδείας ενέκρινε την πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που αντιστοιχούν σε κάλυψη 9 ωρών.

3. Στο μουσικό σχολείο Κομοτηνής. Για 300 κενές ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα, το υπουργείο Παιδείας ενέκρινε πρόσληψη ωρομισθίων που αντιστοιχούν σε κάλυψη 12 ωρών. Με τον ίδιο τρόπο επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας να καλύψει τα τεράστια διδακτικά κενά σε όλα τα μουσικά σχολεία, ομολογώντας όμως την αδυναμία πλήρους κάλυψης εξαιτίας της έλλειψης πιστώσεων. «Υπάρχει και η πρόθεση και ο σχεδιασμός για την κάλυψη κενών στα μουσικά σχολεία, στο πλαίσιο πάντα των δυνατοτήτων μας» ήταν η δήλωση που έκανε την περασμένη Πέμπτη ο υφυπουργός Παιδείας, Θ. Παπαθεοδώρου, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Ι. Γκιόκα, για τα οξυμένα προβλήματα των μουσικών σχολείων.

«Η πολιτική της κυβέρνησης καταδικάζει σε υπολειτουργία τα μουσικά σχολεία για μια ολόκληρη σχολική χρονιά, χωρίς αυτά να μπορούν να τηρήσουν το προβλεπόμενο αναλυτικό τους πρόγραμμα», δήλωσε ο κ. Γκιόκας.

Μέχρι στιγμής, για την κάλυψη των κενών στα μαθήματα μουσικής παιδείας, το υπουργείο Παιδείας έχει προσλάβει 248 αναπληρωτές πλήρους ωραρίου, ενώ όπως είπε ο κ. Παπαθεοδώρου «διατέθηκαν πιστώσεις για την πρόσληψη ωρομισθίων εμπειροτεχνών στα παραδοσιακά όργανα και από 8 Ιανουαρίου δόθηκε η δυνατότητα να γίνει πρόσληψη ωρομίσθιων καθηγητών σε όλα τα μουσικά σχολεία συνολικά για 546 ώρες την εβδομάδα».

 

Πρόβλημα σε σίτιση και μετακινήσεις

Δεν είναι το πρόβλημα των ελλείψεων σε καθηγητές, το μόνο που αντιμετωπίζουν τα μουσικά σχολεία. Η μετακίνηση των μαθητών αλλά και η σίτισή τους είναι εξίσου σημαντικά θέματα.

Επειδή τα μουσικά σχολεία έχουν ολοήμερη λειτουργία με 17 επιπλέον ώρες την εβδομάδα, για τη διδασκαλία μουσικών μαθημάτων, προβλέπεται δωρεάν παροχή φαγητού στους μαθητές. Για ένα σχολείο δυναμικότητας 250 μαθητών το κονδύλι που απαιτείται για σίτιση και μεταφορά είναι περίπου 250.000 ευρώ το χρόνο. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, μόνο για τη σίτιση των μαθητών των μουσικών σχολείων απαιτείται το ποσό των 3 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.

Για τις μετακινήσεις των μαθητών, η Πανελλήνια Ενωση Γονέων Μουσικών Σχολείων ζητεί να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας οργανωμένος σε επίπεδο περιφέρειας με την επίβλεψη και τον έλεγχο του υπουργείου Παιδείας και συγκεκριμένα με χρηματοδότηση απ’ ευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό κι όχι μέσω ανταποδοτικών τελών από τους καλλικρατικούς δήμους όπως γίνεται σήμερα.

 

Φήμες περί κατάργησης

Με όλα αυτά τα θέματα ανοιχτά, έχει πάλι φουντώσει ο θόρυβος ότι τα μουσικά σχολεία θα έχουν την τύχη των αθλητικών, που καταργήθηκαν πριν από δύο χρόνια.

Το θέμα είχε ανοίξει τον Απρίλιο του 2010, όταν σε ένα υπηρεσιακό έγγραφο της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας, γινόταν πρόταση για κατάργηση των μουσικών και των καλλιτεχνικών σχολείων. Λίγους μήνες μετά, ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, απευθυνόμενος στους διευθυντές των τεσσάρων μουσικών σχολείων της Αττικής, τους έλεγε ξεκάθαρα: «Κάντε οικονομία γιατί λεφτά δεν υπάρχουν και τα σχολεία πάνε για κλείσιμο».

 «Τα μουσικά σχολεία δεν κλείνουν. Αντιθέτως θα ενισχυθούν» απαντούσε τότε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Την ίδια απάντηση δίνει και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Μένει να δούμε εάν τα λόγια θα γίνουν πράξεις.

 

Συρρίκνωση, απαξίωση, αποδιοργάνωση

Τα μουσικά σχολεία, που ξεκίνησαν με τις καλύτερες προϋποθέσεις τη λειτουργία τους πριν από 25 χρόνια, έφτασαν φέτος στο σημείο μηδέν.

Οι λιγοστές πιστώσεις για προσλήψεις εκπαιδευτικών οδηγούν στην υποβάθμισή τους, αφού η διδασκαλία των μουσικών μαθημάτων (πιάνου και μουσικών οργάνων) δεν μπορεί να γίνεται πλέον ατομικά.