Ανοιχτά τα καταστήματα όλες τις Κυριακές παρά τις σφοδρές αντιδράσεις!

Ανοιχτά τα καταστήματα όλες τις Κυριακές παρά τις σφοδρές αντιδράσεις!

Επτά Κυριακές τον χρόνο (προστέθηκε και η τελευταία Κυριακή  των Βαΐων) θα λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα, ανεξαρτήτως τετραγωνικών μέτρων, ενώ για τα καταστήματα έως 250 τ.μ απελευθερώνεται πλήρως το ωράριο για όλες τις Κυριακές του έτους, σε εθελοντική βάση. Επίσης με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, δίνεται η δυνατότητα προαιρετικής λειτουργίας των καταστημάτων και των επιχειρήσεων για τις δύο επόμενες Κυριακές, ενόψει των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Τις ρυθμίσεις αυτές ανακοίνωσαν ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θανάσης Σκορδάς. Τόνισαν ότι οι αλλαγές στους Κανόνες Διακίνησης / Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών, οι νέες θεσμικές παρεμβάσεις όπως η ρύθμιση για τα πρότυπα καταστατικά, η αδειοδότηση επιχειρήσεων από τα επιμελητήρια, για το βρεφικό γάλα κ.α. είναι πλέον γεγονός ενώ ο νέος Αγορανομικός Κώδικας, που σήμερα παρουσιάστηκε, δίνεται προς διαβούλευση. Οι αλλαγές στον αγορανομικό κώδικα που προβλέπουν  αυστηρότερες ποινές για νοθεία τροφίμων και καυσίμων, καθώς και για ελλιπείς παραδόσεις από τις αντλίες, αντικειμενικοποίηση των ποινών αλλά και εκπτώσεις 50% σε όσους πληρώνουν το πρόστιμο χωρίς να προσφύγουν στα δικαστήρια. Ο προηγούμενος αγορανομικός κώδικας είχε τεθεί σε ισχύ, το 1946! «Έχει πάνω του τις υπογραφές του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Δαμασκηνού ως Αντιβασιλέα και του Κωνσταντίνου Τσαλδάρη!», είπε χαρακτηριστικά στην παρουσίασή του ο υπουργός κ. Χατζηδάκης…
 

Αναλυτικότερα:

Τα εμπορικά καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ άνω των 250 τμ. θα είναι ανοιχτάδύο Κυριακές πριν από τα Χριστούγεννα, μία πριν από την Κυριακή του Πάσχα και άλλες τέσσερις στη διάρκεια των ισάριθμων εκπτωτικών σεζόν. Εκτός από τις χειμερινές και τις θερινές εκπτώσεις, καθιερώνονται άλλες δύο περίοδοι, μία κατά το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου και μία κατά το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου

Ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θανάσης Σκορδάς παρουσίασαν τις αλλαγές στον αγορανομικό κώδικα και στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς:

 

Ωράριο  – Εκπτώσεις- προσφορές

Με εξαίρεση της αγοράς αυτοκινήτου, επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων με μειωμένες τιμές τέσσερις πλέον φορές το χρόνο. Επίσης, αλλάζουν οι κανόνες για την αναγραφή παλαιών και νέων τιμών των προϊόντων, κατά την περίοδο των εκπτώσεων και των προσφορών, για να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια. Δίνεται η δυνατότητα σε καταναλωτές είτε είναι Έλληνες είτε είναι τουρίστες, να κάνουν τις αγορές τους σε περισσότερες ημέρες και περισσότερες ώρες. «Προσπαθώντας παράλληλα να κρατήσουμε μία ισορροπία μεταξύ των μεγάλων και μικρότερων επιχειρήσεων. Με αυτόν τον τρόπο, επιπλέον, επιχειρούμε να ξαναζωντανέψουμε τα κέντρα των πόλεων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, υποστηρίζοντας ότι δημιουργούνται προϋποθέσεις για την αύξηση των θέσεων εργασίας.

«Σημειώνω, τέλος, πως το εργασιακό καθεστώς των υπαλλήλων στις επιχειρήσεις αυτές, δεν επηρεάζεται, κατά κανέναν τρόπο», τόνισε χαρακτηριστικά.


Αλλαγές σε διατάξεις

– Θεσμοθετείται η κωδικοποίηση των σχετικών διατάξεων ανά πενταετία.

– Καταργούνται απαρχαιωμένες διατάξεις που ανάγονται στην μεταπολεμική περίοδο και εξυπηρετούσαν άλλες ανάγκες επάρκειας αγαθών και προστασίας του καταναλωτικού κοινού. Σε αυτές εντάσσεται π.χ. η εξουσία που δινόταν στον Υπουργό να απαγορεύει τις εξαγωγές κ.α

– Ενοποιείται η διαδικασία ελέγχων και επιβολής κυρώσεων, σε σχέση με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του Υπουργείου Ανάπτυξης. Καθώς μέχρι τώρα υπήρχαν πολλαπλά νομοθετήματα που προέβλεπαν ελέγχους και κυρώσεις. Όπως π.χ. ο Ν. 3668/2008. Έτσι, λοιπόν, επιτυγχάνουμε ένα ενιαίο νομικό πλαίσιο για την αγορανομική νομοθεσία. 
 
– Αυστηροποιούνται και αντικειμενικοποιούνται τόσον οι ποινικές κυρώσεις όσον και τα διοικητικά πρόστιμα. Με σαφή προσδιορισμό, ώστε τόσο τα ελεγκτικά όργανα όσο και οι επαγγελματίες να γνωρίζουν ακριβώς τους κανόνες του παιχνιδιού.  

– Με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν βάσει αυτού του νόμου, θα καθορισθούν σαφή κριτήρια για την επιβολή προστίμων. Και ειδικότερα, χωρίς το εύρος που σήμερα υπάρχει και άφηνε περιθώρια για τυχόν “συναλλαγές”, δηλαδή για διαφθορά.

– Δίδεται η δυνατότητα σφράγισης των εγκαταστάσεων και δέσμευσης των προϊόντων, με σαφέστερο νομικό προσδιορισμό.

Για τις αντλίες βενζίνης

– Τιμωρούνται αυστηρότερα τόσο η διακίνηση/ εμπορία επικίνδυνων για την υγεία τροφίμων όσο και η κατ’ επάγγελμα εμπορία και εγκατάσταση καταδολιευτικών μέσων στις αντλίες καυσίμων. Ως αυτουργοί για τα ποινικά αδικήματα που προβλέπονται , διώκονται οι νόμιμοι εκπρόσωποι, αλλά πλέον ΚΑΙ οι εν τοις πράγμασι ασκούντες την διοίκηση και διαχείριση της επιχείρησης. Δηλαδή καταργείται το κενό του νόμου, που επέτρεπε σε επιτηδείους να εμφανίζουν άλλα πρόσωπα, συνήθως υπερήλικα, ως νόμιμους εκπρόσωπους, ενώ οι ίδιοι οι επιτήδειοι ήταν εν τοις πράγμασι ασκούντες τη διοίκηση.  Τώρα, διώκονται και οι δυο.

– Εάν σε ένα βενζινάδικο βρεθεί «πειραγμένη» η αντλία, οι νέες κυρώσεις προβλέπουν πως: όποιος είναι υπεύθυνος για την αντλία, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών, τα μέσα καταδολίευσης ή αλλοίωσης κατάσχονται και επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο ύψους τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ -ακριβές πρόστιμο, όχι: ‘έως’- για κάθε πειραγμένη αντλία και παράλληλα, αφαιρείται οριστικά η άδεια λειτουργίας της εν λόγω επιχείρησης. Δεν επιτρέπεται η χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας στο ίδιο σημείο, για ομοειδή ή παρόμοια επιχείρηση, όχι μόνο στον παραβάτη αλλά και στους συγγενείς του μέχρι δευτέρου βαθμού.
Τέλος, θεσπίζεται για πρώτη φορά η δυνατότητα ελέγχων των πρατηρίων υγρών καυσίμων με το λεγόμενο «κρυφό αυτοκίνητο».

– Δίνεται πλέον η δυνατότητα της καταβολής του ημίσεως του επιβληθέντος προστίμου με παράλληλη παραίτηση από κάθε ένδικο μέσο. 

Υιοθετείται μια συγκεκριμένη πρακτική η οποία ήδη ακολουθείται από το Ελληνικό Δημόσιο και σε άλλες περιπτώσεις επιβολής προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ.

Στόχος του νέου αγορονομικού κώδικα όπως τον παρουσίασε ο υπουργός ανάπτυξης είναι «ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, η αυστηροποίηση των ποινών για τους παραβάτες και η αντικειμενικοποίηση των προστίμων προκειμένου να μην υπάρχουν περιθώρια για “συναλλαγές”, για διαφθορά δηλαδή, η αντιμετώπιση παθογενειών στην αγορά καυσίμων σε σχέση με την καταδολίευση των καταναλωτών και τη νοθεία, η απελευθέρωση της αγοράς με βάση τα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και η προστασία του καταναλωτή, τόσο της υγείας του όσο και των οικονομικών του συμφερόντων».