Π.Κοτρώνης: Πρόταση για το πρώτο δημοψήφισμα στο δήμο Σερρών για τη ΜΗ παραχώρηση των στρατοπέδων

Π.Κοτρώνης: Πρόταση για το πρώτο δημοψήφισμα στο δήμο Σερρών για τη ΜΗ παραχώρηση των στρατοπέδων

Ο ΣΥΡΙΖΑ νομού Σερρών από την πρώτη στιγμή που τέθηκε το ζήτημα της αξιοποίησης των ανενεργών πλέον πρώην στρατοπέδων, τάχθηκε και παραμένει με την πλευρά των τοπικών κοινωνιών.

Κατήγγειλε επανειλημμένα κάθε προσπάθεια εμπορευματοποίησης.

Αρθρο του Παναγιώτη Κοτρώνη
Συντονιστή του ΣΥΡΙΖΑ Σερρών

Το πρόβλημα φυσικά είναι η πολιτική αντίληψη με την οποία αντιμετωπίζουν το ζήτημα οι εκάστοτε δημοτικές και κυβερνητικές αρχές.

Η επιμονή του Υπουργείου Άμυνας και του ΤΕΘΑ ( με τον πρόσφατο νόμο ) να ενοικιάζει τα στρατόπεδα στους Δήμους, με ενοίκιο πάνω από το 5 % της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, μας βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους. Είναι ουσιαστικά η συνέχιση της λογικής του Ν.2745/1999 (νόμου Τσοχατζόπουλου).

Με αυτά τα δεδομένα και με την ακατανόητη επιμονή του δημάρχου κ.Αγγελίδη σε μια αδιέξοδη και καταστροφική στρατηγική, όπου εκλιπαρεί την υπογραφή μιας συμφωνίας που αντίκειται στα συμφέροντα του δήμου και των δημοτών, δηλώνουμε ότι συμμετέχουμε στην Πρωτοβουλία πολιτών και φορέων για την διεκδίκηση των πρώην στρατοπέδων στο σύνολό τους.

Η επίκληση του Νόμου 2745/1999 και του Νόμου 4407/2016 που καθορίζουν το πλαίσιο για την απόδοση των στρατοπέδων, είναι περισσότερο δικαιολογία για την συγκάλυψη της απροθυμίας του δημάρχου και της παράταξής του να διεκδικήσουν εξ’ αρχής τους χώρους αυτούς.

Και οι δύο νόμοι συντάχθηκαν προφανώς για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα του ΤΕΘΑ (οικονομικά εν προκειμένω). Οι δημοτικές αρχές όμως εκλέγονται για να εξυπηρετούν τα συμφέροντα των δημοτών και της πόλης τους.

Το ζήτημα  της διεκδίκησης των εκτάσεων που καταλάμβαναν τα πρώην στρατόπεδα στην πόλη των Σερρών έχει  πολιτική, κοινωνική, οικονομική αλλά και ηθική πλευρά.

Η λειτουργία των στρατοπέδων καθορίστηκε σύμφωνα με τα δεδομένα και τις επιχειρησιακές ανάγκες παρελθουσών δεκαετιών. Ο τρόπος διάταξής τους στα διοικητικά όρια του Δήμου Σερρών σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τη στρατηγική του τότε αμυντικού δόγματος. Από τη στιγμή που άλλαξε αυτός ο σχεδιασμός, είναι απαράδεκτη ακόμα και ως σκέψη (και μάλιστα από μία κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει ο ΣΥΡΙΖΑ ) να διεκδικήσει το ΥΕΘΑ οικονομικά ανταλλάγματα (από ποιους άραγε;).

Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε και ελπίζουμε να έχει την αντίληψη, ότι τα στρατόπεδα πρέπει να αποδοθούν στους πολίτες. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είχε άλλα σχέδια για τους χώρους αυτούς. Τα αντιμετώπισε, περισσότερο ως επιχειρηματίας-εργολάβος, παρά ως φορέας δημοσίων συμφερόντων και μάλιστα τη στιγμή που στο δήμο Σερρών υπάρχει η ιδιαιτερότητα, ότι

IΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΑ ΔΕΝ ΚΑΤΕΧΕΙ ΟΥΤΕ ΕΝΑ τετραγωνικό μέτρο.

Τα στρατόπεδα που περιβάλλουν την πόλη των Σερρών μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν πνεύμονες ζωής για τους κατοίκους, που ασφυκτιούν από το μπετόν, την άναρχη και φρενήρη ανοικοδόμηση, την κυκλοφοριακή συμφόρηση καθώς και από την έλλειψη διεξόδων αναψυχής, ψυχαγωγίας, άθλησης και διασκέδασης.

Παράλληλα, όμως και πέραν των παραπάνω δυνατοτήτων, τα μνημειακής αρχιτεκτονικής οικήματα που βρίσκονται στα στρατόπεδα, μπορούν να αναδειχθούν σε ιδανικούς χώρους άσκησης κοινωνικής και αθλητικής πολιτικής, αλλά και  εκδηλώσεων και εκθέσεων πολιτισμικού χαρακτήρα, προβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το ιστορικό υπόβαθρο μιας πόλης που έχει από καιρό διαρρήξει τις σχέσεις με το  παρελθόν της.

Αποτελεί δε μέγιστη πρόκληση το γεγονός, ότι το ΤΕΘΑ θα κατασκευάσει πολυτελείς μεζονέτες, και τις υποδομές αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ (15 εκ. σύμφωνα με τη μελέτη βιωσιμότητας της ίδιας της δημοτικής αρχής), θα κληθούν να καταβάλλουν οι πολίτες του δήμου Σερρών. Υπάρχει δε και το τραγελαφικό, πως αντί να διαμαρτύρονται οι πολίτες, διαμαρτύρεται το ΤΕΘΑ, ότι είναι και «ριγμένο» με την υπάρχουσα συμφωνία.

Δηλαδή τόσα χρόνια ο δήμος Σερρών φιλοξένησε και χρηματοδότησε ουσιαστικά τη λειτουργία των στρατοπέδων και τώρα καλείται τα πληρώσει κι από πάνω.

Σας προτείνω λοιπόν κύριε Δήμαρχε, για να βγείτε από το αδιέξοδο στο οποίο έχετε περιέλθει, να χρησιμοποιήσετε ένα θεσμικό εργαλείο που σας παρέχει το νομικό σας οπλοστάσιο (αρκεί να έχετε την πολιτική βούληση), που δεν είναι άλλο από ΤΟ ΑΡΘΡΟ 16 του δημοτικού και κοινοτικού κώδικα (Ν.3463/2006).

Στο συγκεκριμένο άρθρο αναφέρεται :

  1. Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές, προκειμένου να λάβουν απόφαση για σοβαρά θέματα που ανήκουν στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων τους, μπορούν να διεξάγουν τοπικό δημοψήφισμα, σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις του παρόντος. Σε κάθε περίπτωση αντικείμενα τοπικών δημοψηφισμάτων δεν μπορούν να αποτελούν τα θέματα εθνικής πολιτικής, καθώς και εκείνα που συνιστούν περιφερειακές και νομαρχιακές Αρμοδιότητες.

  2. Το τοπικό δημοψήφισμα διεξάγεται μετά από απόφαση του οικείου συμβουλίου με την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του.

Ιδού λοιπόν κύριε Δήμαρχε πεδίο δόξης λαμπρόν. Είμαι βέβαιος, ότι αν συμφωνήσετε εσείς και η παράταξή σας, τότε με το κλίμα που έχει διαμορφωθεί θα έχετε μαζί σας όχι μόνο τα 2/3 των μελών του δημοτικού συμβουλίου, αλλά το σύνολό του.

Αν όμως δεν το πράξετε εσείς τότε προτείνω στην Πρωτοβουλία πολιτών και φορέων να ενεργοποιήσουμε εμείς πλέον την παράγραφο 3 του άρθρου 216 που λέει:

  1. Τοπικό δημοψήφισμα διεξάγεται επίσης, μετά από αίτηση του ενός τρίτου (1/3) των δημοτών για την ένωση Δήμων και Κοινοτήτων…

Στην περίπτωση αυτή το συμβούλιο του Δήμου ή της Κοινότητας μέσα σε έναν (1) μήνα από την υποβολή της αίτησης υποχρεούται να προβεί στην προκήρυξη του δημοψηφίσματος.

 

Πιστεύω, ότι το ζήτημα είναι τόσο κρίσιμο και σοβαρό που μόνο οι ίδιοι οι πολίτες χωρίς καμία διαμεσολάβηση πρέπει να αποφασίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα λυθεί.

Παναγιώτης Κοτρώνης

Συντονιστής ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Σερρών