Παρατείνεται μέχρι τέλος Οκτωβρίου η έκθεση της ΛΙΖΑΣ ΣΩΤΙΛΗ

Κόσμημα της Λιζας Σωτίλη σε εξώφυλλο Ξένου περιοδικού με την ηθοποιό Χάλυ Μπέρι
Κόσμημα της Λιζας Σωτίλη σε εξώφυλλο Ξένου περιοδικού με την ηθοποιό Χάλυ Μπέρι

Συνεχίζεται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών η έκθεση της Λίζας Σωτίλη που οργανώνει η περιφερειακή Ενότητα Σερρών στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την Απελευθέρωση των Σερρών.

Η έκθεση λειτουργεί από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή 10:00 με 13:00 το πρωί και 18:00 με 20:00 τα απογεύματα της Δευτέρας και της Πέμπτης.

Θα παραμείνει στη Σέρρες μέχρι τέλους Οκτωβρίου.

Παράλληλα προετοιμάζεται η σημαντικότατη έκθεση, με ευρήματα από το ανασκαφικό έργο της ΚΗ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων στο Νέο Σκοπό, σε συνδυασμό με κοσμήματα της Λίζας Σωτίλη.

Συγκεκριμένα  η Αρχαιολόγος και προϊσταμένη  της ΚΗ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων  κ. Περιστέρη Κατερίνα θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σερρών(Μπεζεστένι), επιλεγμένα ευρήματα ,κυρίως κοσμήματα,από την περιοχή της Αρχαίας Βέργης(Νέος Σκοπός) και η κ. Σωτίλη σύγχρονα έργα-κοσμήματά της εμπνευσμένα από την τέχνη της αρχαιότητας.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Οκτωβρίου με τη συνεργασία της Περφερειακής Ενότητας Σερρών,του Δήμου Σερρών και της ΚΗ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η Λίζα Σωτίλη όπως είναι  γνωστό συνδέεται με τις Σέρρες με ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο.

Ο παππούς της  Στρατηγός Ναπολέων Σωτίλης, επικεφαλής της 7ης Ελληνικής Μεραρχίας,μπήκε από τους πρώτους στη κατεστραμμένη πόλη των Σερρών στις 29 Ιουνίου του 2013.

 Φιλοξενώντας τη μεγάλη έκθεση της σπουδαίας, διεθνούς κύρους Ελληνίδας δημιουργού, η Περιφερειακή Ενότητα Σερρών τιμά ταυτόχρονα το σημαντικότατο εικαστικό της έργο, αλλά και την έμμεση αυτή σχέση της με την ιστορική επέτειο της Απελευθέρωσης των Σερρών.

Για το φιλότεχνο κοινό  των Σερρών,  αλλά και τους επισκέπτες μας, η έκθεση αυτή δίνει μια μοναδική ευκαιρία επικοινωνίας με το πολυσύνθετο έργο της δημιουργού, που υπήρξε συνεργάτης και μαθήτρια του   Τζόρτζιο Ντε Κύρικο.

 

 Η Λίζα Σωτίλη γεννήθηκε στην Αθήνα και ανήκει σε μια ηρωική οικογένεια που πολέμησε για την ανεξαρτησία της Ελλάδας.

Τελείωσε τις κλασσικές και καλλιτεχνικές της σπουδές στην Ελλάδα και στην Ιταλία, όπου αποφοίτησε από την Ακαδημία της Brera.

Πολύ νέα έλαβε μέρος σε εθνικές και διεθνείς εκθέσεις, αποσπώντας σημαντικά βραβεία, όπως San Fedeb, Romazzoti, Sizzara, χρυσό μετάλλιο της Ακαδημίας Carraro, βραβεία Gallarate, Κύπελλο Προέδρου της Δημοκρατίας κ.α.

Όταν ήταν 18 ετών της αφιερώνουν γραπτά ο Raffaele de Grada(1960) και ο Franco Russoli(1961) στη πρώτη προσωπική της έκθεση στο Μιλάνο.

Γράφουν εγκωμιαστικά σχόλια γι’ αυτή διάσημες προσωπικότητες, όπως ο Guttuso (1960), Morlotti (1965) και ο Quasimodo (1967) για την προσωπική της έκθεση στην Γκαλερί  Ιόλας στην Νέα Υόρκη  και ύστερα στο βιβλίο του «Visti da Quasimodo», εκδόσεις Trentadue – Milano (1969), όπου η νεαρά Λίζα παρουσιάζεται μαζί με τους  μεγάλους της Τέχνης. Το 1964 στην προσωπική της έκθεση στο Μουσείο  του Βερολίνου, παρουσιάζεται ως « Enfant  prodige» από τον διάσημο Καθηγητή Jannasch.

Από το 1965 ανήκει στην ομάδα των καλλιτεχνών που επέλεξε ο διάσημος Αλέξανδρος Ιόλας με τον οποίο εκθέτει στην Γενεύη, Παρίσι, Ρώμη, Μαδρίτη, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες και αλλού.

Ο Διευθυντής του Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης κ. Bradford Keller της απευθύνει εγκωμιαστικά σχόλια στην ειδική έκδοση του 1966.

Εκτός από την Ζωγραφική και την Γλυπτική, η Λίζα ασχολείται και με την Αγιογραφία (αγιογράφησε το θάνατο του Αγ. Αντωνίου στην Εκκλησία Salla Creta του Lorenteggio) και ειδικά με την τέχνη του κοσμήματος που την κάνει διάσημη. Οι δημιουργίες της είναι κομμάτια μοναδικά, που η Λίζα σχεδιάζει για τον εαυτό της και για πολλά πρόσωπα της ελίτ σε όλο τον κόσμο, όπως η Farah Diba, η Βασίλισσα Maria Jose di Savoia,η Πριγκίπισσα Maria Beatrice di Savoia, ο Rudolf Nureyef, η Claudia Cardinale, η Annie Girardot, ο Ronald Petit, έλληνες εφοπλιστές και άλλες προσωπικότητες.

Η Ελληνίδα καλλιτέχνης έχει περατώσει και ένα γιγαντιαίο έργο, τη κεντρική πύλη των έξι μέτρων του Καθεδρικού Ναού του Αmman, κατά παραγγελία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Διόδωρου.

Η Λίζα επιλέχθηκε από τον Giorgio De Chirico ως η νέα βοηθός του για την εκτέλεση των έργων που ο Αλέξανδρος Ιόλας του είχε παραγγείλει. Για πολλά χρόνια δουλεύει μαζί με το δάσκαλο στα χυτήρια Bonvicini της Verona, γι’ αυτό άλλωστε η χήρα του Δασκάλου της εμπιστεύθηκε το έργο συντήρησης των πρωτότυπων εργαλείων προορισμένων για τα Μουσεία. Γι’ αυτό και η Λίζα διαθέτει σήμερα το πιο σημαντικό συμβόλαιο στον κόσμο, τα Γλυπτά του μεγάλου Δασκάλου. Η πρώτη αγάπη της  είναι η ζωγραφική με μύρια ζεστά χρώματα, εξωτικά και αισθησιακά, που πλέκει σε ατέλειωτο παιχνίδι των αποχρώσεων.

Η καλλιτέχνης απλή και φυσική μένει πάντα πιστή στο χρωματιστό κόσμο της αθωότητας, που δεν έχει ποτέ προδώσει.

Αυτή είναι η αληθινή δύναμη της ποίησης της, η πίστη στη φύση που πηγάζει από τις χιλιετηρίδες και το υποσυνείδητο, πριν πάρει συνειδητή εικαστική μορφή στο έργο της.

Με την έκθεση στη Δ.Κ.Β.Σ. αλλά και αυτή που θα ακολουθήσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο  η επέτειος των 100 χρόνων απελευθέρωσης, σηματοδοτείτε με τον καλύτερο τρόπο,προβάλλοντας την ιστορική ανάγκη, οι τέχνες και τα γράμματα, η πρόοδος και η ανάπτυξη, να αποτελούν στο μέλλον το μοναδικό πεδίο στο οποίο θα αγωνίζονται οι άνθρωποι και οι λαοί.