Το Πρόγραμμα της «διάβασης πεζών» για τον Δήμο Σερρών την πενταετία 2014-2019

Το Πρόγραμμα της «διάβασης πεζών» για τον Δήμο Σερρών την πενταετία 2014-2019

Κοτρώνης-διαβαση πεζών-2014-04-28_101545Τις προγραμματικές θέσεις για τον Δήμο Σερρών  της Δημοτικής κίνησης  «Διάβασης Πεζών» για την επόμενη 5ετία παρουσίασε στα ΜΜΕ, ο υπεύθυνος του Προγράμματος Δημήτρης Γούλας, την Παρασκευή 9 Μαΐου στο Ξενοδοχείο Γαλαξίας των Σερρών. Παρών στην παρουσίαση και ο υποψήφιος δήμαρχος Σερρών Παναγιώτης Κοτρώνης.

Βασικός στόχος είναι ο σχεδιασμός της πόλης με τη δική της ταυτότητα και σε αρμονική λειτουργική και οργανική σχέση με τις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες. Ταυτόχρονα κύρια προτεραιότητα αποτελεί, το κάθε χωριό να αποκτήσει ένα σημείο αναφοράς αισθητικό και λειτουργικό, ανάλογα με το φυσικό περιβάλλον και την παράδοση του. Όπως τονίστηκε από τον υπεύθυνο του Προγράμματος 2014-2019: Η «Διάβαση Πεζών» αγωνίζεται αποφασιστικά μέσα στη συγκεκριμένη οικονομική-πολιτική συγκυρία, με τον ακραία αντικοινωνικό χαρακτήρα του Μνημονίου και την εφαρμογή του στο πεδίο της Τ.Α. μέσω του Καλλικράτη να υπερασπίσει τα δικαιώματα του πολίτη και να εφαρμόσει μια κοινωνική αντισταθμιστική πολιτική.

Απευθύνεται σε όλους τους Σερραίους Πολίτες με στόχο:

  • να ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους του Δήμου μας σχετικά με τα ζητήματα της πόλης που κατοικούν
  • να τους ωθήσει στη συμμετοχή στα κοινά, ώστε οι δημοκρατικές διαδικασίες να γίνουν μέρος της καθημερινότητάς τους στην οικογένεια, στον εργασιακό χώρο, στην πόλη
  • να ανατρέψει την παρακμή διεκδικώντας πόρους και αρμοδιότητες και εμπνέοντας ένα οραματικό σχέδιο για το μέλλον της πόλης
  • να πραγματώσει το αυτονόητο
  • να αποκαταστήσει τη διαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών
  • να δημιουργήσει αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης και σεβασμού μεταξύ δημότη και δήμο
    τη σαφή διάκριση μεταξύ ιδιωτικού – δημόσιου χώρου, μεταξύ ιδιωτικών – δημόσιων/ κοινωνικών συμφερόντων 

    Αναλυτικά ανα πεδίο δράσης το Πρόγραμμα περιλαμβάνει:

 

  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ και ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
    Γενικές Αρχές:
    Μετατροπή των εσόδων των περιβαλλοντικών παραβάσεων σε χρηματοδοτήσεις μέσα από το «ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ» του Δήμου για περιβαλλοντικές δράσεις στην πόλη σε συνδυασμό με την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
    Μόνο σε ένα Οικολογικό Περιβάλλον είναι δυνατόν να υπάρξει ποιοτική, αειφόρος ανάπτυξη και τουρισμός.
    Ο Δήμος οφείλει να προστατεύει τον υδροφόρο ορίζοντα αλλά και να εφαρμόσει μέτρα για την αποφυγή της ατμοσφαιρικής και ηχητικής ρύπανσης.
    Ευαισθητοποίηση των παραγωγικών ομάδων για την ορθή χρήση και μείωση των φυτοφαρμάκων.
    Δεν πρέπει οι Σέρρες να παραμείνουν από τις πόλεις με το μικρότερο ποσοστό πράσινου και ελεύθερων χώρων στην Ελλάδα.
    Καταγραφή όλων των αδόμητων χώρων και εν συνεχεία απαλλοτρίωση, ανάπλαση και τελικά απόδοσή τους στους πολίτες.
    Φρένο στην παράδοση ελεύθερων χώρων στο όνομα της ανοικοδόμησης.
    Ενημέρωση και συμφωνία με τους κατοίκους για συνένωση των ακάλυπτων χώρων των κατοικιών, πολυκατοικιών με την αρωγή του Δήμου για την διαμόρφωσή τους σε χώρους πρασίνου.
    Καθορισμός του χώρου που θα καταλαμβάνουν πάσης φύσεως  εμπόδια (όπως τραπεζοκαθίσματα κ.τ.λ.) στα πεζοδρόμια και στους κοινόχρηστους χώρους και αυστηρή περιφρούρηση του από τη Ελληνική Αστυνομία.
    Αναδιοργάνωση της πολεοδομικής υπηρεσίας, για ουσιαστικούς ελέγχους των κανόνων και προδιαγραφών που θεσπίζει ο Δήμος για τις σημάνσεις, τα στέγαστρα, τον εξοπλισμό και την αισθητική των δημόσιων χώρων της πόλης.
    Ο Δήμος οφείλει να φροντίζει, ώστε το δομημένο να εναρμονίζεται με το φυσικό περιβάλλον, παρέχοντας υψηλής αισθητικής και λειτουργικότητας κτίρια, παράλληλα με τη διατήρηση, τη μελετημένη και σωστή αποκατάσταση και ανάπλαση της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς.
    Ειδική μέριμνα για την συντήρηση και τον εξοπλισμό των σχολικών κτιρίων της πόλης.
    Προώθηση αισθητικών παρεμβάσεων στις προσόψεις των κτιρίων, με την παροχή πληροφοριών και προτύπων σχεδίων από τις υπηρεσίες του Δήμου για τους χρωματισμούς, τις δανειοδοτήσεις κ.α. Πρότασή μας είναι να αναλάβει η Νομαρχιακή Επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και ο σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ν. Σερρών να διαμορφώσει πρόταση για τα χρώματα των όψεων των κατοικιών του κέντρου και να  εφαρμοσθεί ο υπάρχων νόμος για την τοποθέτηση πινακίδων και κλιματιστικών. Η πρόταση αυτή θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για τους ιδιοκτήτες των οικοδομών φυσικά με την ανάλογη παροχή κινήτρων.
    Έργα αισθητικής και λειτουργικής αποκατάστασης σε κάθε γειτονιά (με ανάθεση σε μελετητές μετά από διενέργεια αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και όχι με το γνωστό και διάτρητο σύστημα των απ’ ευθείας αναθέσεων).
    Αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων και πόρων για αναπλάσεις υποβαθμισμένων περιοχών, με στόχο να ελευθερωθούν οι ακάλυπτοι χώροι και να αποδοθούν στους πολίτες.

Ιστορικό Κέντρο
Η ανάδειξη του Ιστορικού Κέντρου θα συμβάλλει στην αισθητή βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και στην τουριστική ανάπτυξη της πόλης.

Πολεοδομικές παρεμβάσεις και αστικές αναπλάσεις μεγάλης και μικρής κλίμακας, πρέπει να πραγματοποιηθούν στις γειτονιές που υποβαθμίζονται καθημερινά και ασφυκτιούν.

Στόχοι της Πολιτικής μας:

  • Πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου.
  • Αυστηρός έλεγχος τήρησης των κανονισμών για τραπεζοκαθίσματα, καταλήψεις ελεύθερων χώρων, και παράνομη στάθμευση.
  • Ουσιαστική (με έργα υποδομής) υποστήριξη της ποδηλατοκίνησης.
  • Δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης στα στρατόπεδα, ώστε να μειωθεί η χρήση Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης.

Στο ιστορικό κέντρο της πόλης μας, υπάρχουν πλήθος κτιρίων (Μεραρχίας – Ερμού – Πλατεία Κρονίου) που χρήζουν αισθητικής αναβάθμισης. Όταν αναφερόμαστε σε αισθητική αναβάθμιση, εννοούμε ενδεικτικά (επισκευή όψης στέγης – χρωματισμό και συντήρηση κτιρίου – επισκευή επιχρισμάτων κ.τ.λ.).
Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις
Συγκεκριμένα οι χώροι που κηρύσσονται «περιοχές αισθητικής αναβάθμισης» μπορούν να υπαχθούν στα προγράμματα έργων αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος και να χρηματοδοτηθούν από το Ε.Σ.Π.Α. ή και από άλλα Επιχειρησιακά Προγράμματα. Πεδίο εφαρμογής της απόφασης αποτελούν τα ιδιωτικά κτίρια που συνορεύουν με κοινόχρηστους χώρους, συμπεριλαμβανομένων αυτών στα οποία στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες και φορείς.

Στις προτεραιότητές μας είναι η περιφρούρηση των δημοσίων χώρων (πεζοδρόμια , πλατείες, αστικό και περιαστικό πράσινο ) και η  διατήρηση του αστικού ιστού και της φυσιογνωμίας της πόλης μας. Οι βασικοί άξονες αυτού του επανασχεδιασμού θα είναι η ποιότητα ζωής των κατοίκων και η φυσιογνωμία της πόλης μας, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη μας τις ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες, για τις οποίες όμως θα θέσουμε σαφή κριτήρια προς όφελος τόσο των κατοίκων όσο και των ίδιων των επαγγελματιών της πόλης μας.

Ενοποίηση των πλατειών
Διοικητηρίου- Κρονίου- Ελευθερίας
Η «Διάβαση Πεζών» προτείνει την διαμόρφωση της πλατείας ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ, η οποία θα περιλαμβάνει το χώρο πέριξ της νομαρχίας. Τα κτήρια της πρώην διεύθυνσης συγκοινωνιών, της λέσχης αστυνομίας θα μπορούσαν να γκρεμιστούν, καθώς και το κτήριο της λέσχης αξιωματικών. Είναι δυνατόν, επίσης, να πεζοδρομηθούν οι οδοί ΔΕΛΑΠΟΡΤΑ, ΔΗΜ. ΦΛΩΡΙΑ, ΧΡΥΣ. ΣΜΥΡΝΗΣ, 29ης ΙΟΥΝΙΟΥ, Π. ΜΕΛΑ και φυσικά η ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ, της οποίας η πεζοδρόμηση θα εκτείνεται μέχρι και την ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΡΟΝΙΟΥ.
Σε συνδυασμό μάλιστα και με την πεζοδρόμηση της οδού ΕΜΜ. ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ θα σχηματιστεί ένας άξονας, ο οποίος θα ενοποιεί τις τρεις πλατείες «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ-ΚΡΟΝΙΟΥ-ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ» και θα προσδώσει μια εντελώς διαφορετική εικόνα στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ της πόλης των Σερρών.

Πεζόδρομοι
Καταλυτική για τη λειτουργία της πόλης είναι η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου, όπως άλλωστε συμβαίνει στο σύνολο σχεδόν των Ευρωπαϊκών πόλεων.

Βασική επιδίωξη των πεζοδρομήσεων πρέπει να είναι η απόδοση λειτουργικού χώρου για ελεύθερη- δωρεάν χρήση του από τους δημότες. Δεν αρκεί να δημιουργείς απλώς έναν χώρο, αλλά να φροντίζεις ώστε αυτός να αποδοθεί προσπελάσιμος, οικείος και λειτουργικός στους δημότες- συμπολίτες (π.χ. παγκάκια, δέντρα για σκιά το καλοκαίρι, διαμόρφωση χώρων ελκυστικών και ενθαρρυντικών για παρέα, συλλογικότητα και διάφορες δραστηριότητες, όπως εικαστικές, μουσικές κ. ά.).
Πρέπει ευθύς εξαρχής να γίνεται ξεκάθαρο, προς κάθε κατεύθυνση, ποιες είναι οι χρήσεις του χώρου αυτού και ποια τα όριά του. Πρέπει ο κάθε ιδιώτης να γνωρίζει με ακρίβεια τι του επιτρέπεται και μέχρι που. Πρέπει ακόμη να γνωρίζει ότι στην υπόθεση αυτή η μερίδα του λέοντος ανήκει στην πόλη και στους ανθρώπους της, τους πολίτες, διότι αυτοί ακριβώς, ως πολίτες και όχι ως ιδιώτες, είναι που σχηματίζουν το πρόσωπό της.

Το ερώτημα που μπαίνει επιτακτικά είναι, αν υπάρχει η πολιτική βούληση από όλες τις δημοτικές κινήσεις να υπηρετήσουν αυτές τις αρχές. Η «ΔΙΑΒΑΣΗ ΠΕΖΩΝ» δεν έχει και ούτε  πρόκειται να ανοίξει σε καμία περίπτωση μέτωπο ενάντια στους καταστηματάρχες. Βασική μας θέση είναι ότι όλοι οι πολίτες θα πρέπει να συνυπάρχουν στο πλαίσιο συγκεκριμένων κανόνων.

Δημοτικό Γήπεδο Σερρών- Κεντρικό Πάρκο Σερρών
Το δημοτικό γήπεδο Σερρών καταλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα του χώρου που εδώ και έναν αιώνα περίπου έχει χαρακτηριστεί ως Κεντρικό Πάρκο. Υπάρχει αναγκαιότητα απελευθέρωσης και παράδοσης αυτού του χώρου στους Σερραίους: Ο χώρος του γηπέδου είναι δημοτικός και για την αποδέσμευσή του δεν απαιτείται καμιά απαλλοτρίωση.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ, είναι :
Καμιά εργασία ανακατασκευής του δημοτικού γηπέδου, στο ούτως ή άλλως γερασμένο και επικίνδυνο κτίσμα του γηπέδου, όπου άλλωστε οποιαδήποτε παρέμβαση θεωρείται πολεοδομική παράβαση. Αρκετά χρήματα φορολογούμενων συμπολιτών μας έχουν δοθεί για να «βελτιώσουν», και να «αναβαθμίσουν» το γήπεδο (νέος αγωνιστικός χώρος, νέα καθίσματα, προβολείς, σκέπαστρο κ.α.). Τα επαναλαμβανόμενα λίφτινγκ του γηπέδου  είναι η οριστική ταφόπλακα για το Κεντρικό Πάρκο.
Να αποφασιστεί και να απαιτηθεί άμεσα η κατασκευή ενός νέου γηπέδου, έξω από τον αστικό ιστό της πόλης (έξω από τον Λευκώνα), το οποίο και θα πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές. Η ομάδα του ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΥ το δικαιούται, όπως άλλωστε και οι Σέρρες.
Όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του νέου γηπέδου, οι αγώνες της ομάδας του ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΥ θα φιλοξενούνται στο ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ των Σερρών. Οι πόροι που διατίθενται (προερχόμενοι εξ’ ολοκλήρου από τα αρμόδια Υπουργεία) για την ανακατασκευή του δημοτικού γηπέδου είναι ωφελιμότερο να παραχωρηθούν στο σύνολό τους στο Εθνικό Στάδιο, ώστε να μπορεί να ικανοποιεί τους όρους και τις προδιαγραφές που τίθενται για τους ποδοσφαιρικούς αγώνες της μεγάλης κατηγορίας.
Με τον τρόπο αυτό, τα χρήματα που χορηγούνται (τα οποία στην προηγούμενη περίπτωση έπεφταν σε έναν «τρύπιο κουμπαρά») θα αποτελέσουν μιας πρώτης τάξεως επένδυση, και μάλιστα μακράς πνοής, για τον Σερραϊκό αθλητισμό, αφού θα υπάρξει η υποδομή για την ουσιαστική υποβοήθηση και ανάδειξη και των άλλων αθλημάτων, που παραμένουν στη σκιά του ποδοσφαίρου. Εκτός αυτού, μια ουσιαστική ανακατασκευή του Εθνικού Σταδίου, που δυστυχώς έχει προ πολλού χάσει την αίγλη που το περιέβαλλε, θα συνέβαλλε τα μέγιστα στο να αποκτήσει η πόλη μας έναν αθλητικό χώρο ικανό να φιλοξενήσει μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει.

Πρόκειται λοιπόν για μια μοναδική ευκαιρία που ωφελεί τόσο τον Πανσερραϊκό, όσο και τον αθλητισμό μας, η οποία δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να χαθεί.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο

  • Να προχωρήσουν οι εναπομένουσες  απαλλοτριώσεις κατοικιών, ώστε να ελευθερωθεί ο περιβάλλων χώρος.
  • Να ξεκινήσει η ανάπλαση όλων των ελεύθερων χώρων του πάρκου και να προστατευθούν από κάθε ενέργεια που δεν συνάδει με το πνεύμα και την ουσία ενός χώρου αναψυχής και πρασίνου.
  • Να ξεκινήσει η κατασκευή πεζοδρομίων γύρω από την περιοχή του πάρκου, ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή πρόσβαση μαθητών και γονέων στα σχολεία και γενικά η ασφαλής διέλευση των πεζών πολιτών.

ΠΕΡΙΑΣΤΙΚΟ ΠΡΑΣΙΝΟ
Κοιλάδα Αγίων Αναργύρων
Στόχοι:

  • Πρόγραμμα αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων.
  • Καθαρισμός της κοίτης των Αγίων Αναργύρων.
  • Διεύρυνση της κοίτης του ποταμού από δεξιά κι αριστερά για να μεγαλώσει ο ποταμός και να μειωθεί ο κίνδυνος υπερχείλισης.

Τις πλημμυρικές παροχές πρέπει να τις προλαμβάνουμε με δασοπονικά έργα και έργα συγκράτησης υδάτινων απορροών στους τόπους όπου εμφανίζονται και ξεκινούν, στις λεκάνες απορροής τους.Οι όποιες διαχειριστικές μελέτες του Δήμου Σερρών, που εγκρίνονται από τη Δασική Υπηρεσία, πρέπει να συντάσσονται με κέντρο βάρους τα δασοπονικά έργα και τα έργα συγκράτησης υδάτινων απορροών.
Αυτό στην περίπτωση της κοιλάδας των Αγ. Αναργύρων ισχύει για έναν ακόμη επιπρόσθετο λόγο. Εδώ δεν έχουμε απλώς μια κοίτη χειμάρρου προς διευθέτηση, αλλά τον μοναδικό μέχρι σήμερα τόπο αναψυχής όλων των Σερραίων.
Το παράδειγμα της λίμνης Κερκίνης θα έπρεπε να μας είχε διδάξει πολλά. Ενώ το πρώτο φράγμα δημιουργήθηκε για αντιπλημμυρικούς λόγους, σήμερα επιτελούνται παράλληλες λειτουργίες: αντιπλημμυρική, αρδευτική, οικολογική (βιότοπος και παραγωγή ηλεκτρισμού από ανανεώσιμη πηγή ενέργειας).
Επίσης, προτείνουμε:

  • Ηλεκτροφωτισμό της κοιλάδας με  ανανεώσιμες  πηγές.
  • Να τοποθετηθούν περισσότερα παγκάκια, να δημιουργηθούν υπόστεγα, να δημιουργηθούν βρυσούλες, να επισκευαστούν και να λειτουργήσουν οι τουαλέτες στην περιοχή.
  • Να ληφθεί μέριμνα για τα αδέσποτα σκυλιά.
  • Να  επισκευαστούν άμεσα οι ξύλινες πεζογέφυρες.
  • Να ολοκληρωθούν τα υπάρχοντα και να σχεδιαστούν νέα  περιπατητικά  μονοπάτια από την βόρεια πλευρά . 

Κοιλάδα  Αγίας  Βαρβάρας  και  Αγίου  Γεωργίου
Στόχοι:

  • Πρόγραμμα αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων.
  • Καθαρισμός των κοιτών  των   δύο κοιλάδων .
  • Ολοκλήρωση επεμβάσεων που  ξεκίνησαν προ ετών και  που  ποτέ  δεν τελείωσαν όπως δενδροφυτεύσεις, περιπατητικά  μονοπάτια, έργα οδοποιίας, περιβαλλοντολογικού  πάρκου κλπ.
  • Κατασκευή  ξύλινων πεζογεφυρών.
  • Ηλεκτροφωτισμό  με  ανανεώσιμες  πηγές  των περιπατητικών μονοπατιών.
  • Κατασκευή  ξύλινων  κατασκευών όπως  κιόσκια ,παγκάκια και τραπέζια.  
  • Ρέμα   και  φαράγγι   Οινούσας

Στόχοι:

  • Πρόγραμμα αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων  όπου  είναι απαραίτητο.
  • Καθαρισμός της κοίτης .
  • Επεμβάσεις  διάνοιξης περιπατητικών  μονοπατιών στις  όχθες του ρέματος.
  • Κατασκευή  ξύλινων πεζογεφυρών.
  • Ηλεκτροφωτισμό  με  ανανεώσιμες  πηγές  των περιπατητικών μονοπατιών.
  • Διαμόρφωση του υπάρχοντος  δρόμου  πλησίον του καναλιού του υδροηλεκτρικού  ώστε να είναι  προσπελάσιμος από οχήματα εκτάκτου ανάγκης (π.χ. Πυροσβεστικής).
  • Προστασία  της πανίδας  και της  χλωρίδας της  περιοχής. Είναι γνωστό ότι η περιοχή εντάσσεται  μέσα στην ζώνη του Καταφυγίου  Άγριας  Ζωής.

ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ
Καταλυτική σημασία για τη βιώσιμη ανάπτυξη των ελληνικών πόλεων έχει η διαφύλαξη όλων των δημόσιων αδόμητων χώρων τους. Οι ελεύθεροι χώροι πρασίνου επηρεάζουν θετικά τις κλιματολογικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες στο σύνολο της πόλης με τη βελτίωση του μικροκλίματος, τον περιορισμό των ρύπων, τη συγκράτηση των ομβρίων υδάτων και της σκόνης.
Στον αστικό ιστό της πόλης βρίσκονται οι χώροι τριών στρατοπέδων, τα οποία έχουν εκκενωθεί από το 2001 ‚ συνολικής έκτασης 600 στρεμμάτων. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα στρατόπεδα Κολοκοτρώνη (265 στρ.), Εμμανουήλ Παππά (193 στρ.) και Παπαλουκά (124 στρ.), που λειτούργησαν σαν κυματοθραύστες στην τσιμεντοποίηση της πόλης δεδομένου ότι καταλαμβάνουν μεγάλες εκτάσεις, με υψηλά ποσοστά πρασίνου, ενώ η δόμηση περιορίζεται σε μικρό τμήμα τους με περίπου 40 ανεξάρτητα κτήρια αξιόλογης αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας.
Η «διάβαση πεζών» έχει κλιμακώσει τον αγώνα για την ολοκληρωτική απόδοση και των τριών πρώην στρατοπέδων στους πολίτες των Σερρών.
Σ’ ότι αφορά το στρατόπεδο Παπαλουκά πρέπει να επαναλάβουμε πως η έκταση που καταλαμβάνει ανήκει εξ’ ολοκλήρου στο Δήμο Σερρών. Η αρμόδια επιτροπή του ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ, την οποία συγκρότησαν Πρωτοδίκης ως πρόεδρος, δικηγόρος και τοπογράφος ή μηχανικός ως μέλη, αφού εξέτασε την ένσταση και τα συνυποβαλλόμενα από τον Δήμο έγγραφα στοιχεία, απεφάσισε πως κύριος ολόκληρης της έκτασης του πρώην στρατοπέδου είναι ο Δήμος Σερρών.
Ο κ. Βλάχος, ο κ. Μωυσιάδης και ο κ. Αγγελίδης προώθησαν την τσιμεντοποίηση του Εμμανουήλ Παπά (πολεοδόμηση 45 στρεμμάτων αλλά με υψηλότερο συντελεστή δόμησης 0,8 αντί 0,6 παλαιότερα) με τη μέθοδο της «αντιπαροχής». Υποστήριξαν πως για την παραχώρηση του Παπαλουκά, απαιτείται η μερική πολεοδόμηση του Εμ. Παπά. Χρησιμοποίησαν μάλιστα όλοι τους μαθηματικές αλχημείες για να στηρίξουν το σαθρό επιχείρημά της καλής συμφωνίας ανταλλαγής με το Υπουργείο Αμύνης. Η «διάβαση πεζών» μόλις αναλάβει τη διοίκηση του δήμου θα ακυρώσει την απόφαση 866/2011 με την οποία ο κ.Αγγελίδης πολεοδομεί το Εμμ.Παπά.
Ήδη,
Μετά από οκτώ χρόνια αγώνων της κίνησής μας η εικόνα που πλέον προσλαμβάνει ο Σερραίος δημότης για το ΕΜΜ.ΠΑΠΑ αλλά κυρίως για το ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ αποτελεί απόδειξη πως αν υπάρξει πολιτική βούληση μπορούν να αποτελέσουν μία μοναδική διέξοδο ψυχαγωγίας όλα τα πρώην στρατόπεδα.
Προτείνουμε επίσης να περιέλθει η ευθύνη διαχείρισης των στρατοπέδων στην υπηρεσία πρασίνου του Δήμου Σερρών, που θα έχει και την ευθύνη διαφύλαξης των χώρων.
Επίσης,
Εμμένοντας στις θέσεις μας θεωρούμε απαραίτητη την μετατροπή των στρατοπέδων σε ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ (αθλητισμού, πολιτισμού και κοινωνικής πρόνοιας) όπου θα αναδεικνύεται η ιστορική, αρχιτεκτονική, αλλά και χρηστική αξία των οικημάτων.
Πρώτα απ’ όλα πρέπει να διατηρηθούν οι Χώροι Πρασίνου και να εμπλουτιστούν με νέα φυτά και δέντρα.
Στη συνέχεια πρέπει τα στρατόπεδα να κριθούν από το Υπουργείο Πολιτισμού ως «ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ», να διαφυλαχθούν τα κτίρια και να επιδιωχθεί η ήπια αξιοποίησή τους. Αναφερόμαστε στα κτήρια που κατασκευάστηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα και που συνιστούν χώρους ζωντανής ιστορικής μνήμης και ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας.
Τα μνημειακής αρχιτεκτονικής οικήματα που βρίσκονται στα στρατόπεδα μπορούν να αναδειχθούν σε ιδανικούς χώρους φιλοξενίας ή στέγασης ποικίλων εκδηλώσεων πολιτισμικού χαρακτήρα, προβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το ιστορικό υπόβαθρο μιας πόλης που έχει από καιρό διαρρήξει τις σχέσεις με το πλούσιο και γόνιμο παρελθόν της. Με αυτό τον τρόπο θα δημιουργηθούν υποδομές αναψυχής, ψυχαγωγίας, άθλησης και διασκέδασης εντός των κτηρίων, καθώς και στον περιβάλλοντα χώρο.
Ήδη 13 κτήρια στο ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ μετά την εξέταση της αίτησης που καταθέσαμε στο Υπουργείο Πολιτισμού κρίθηκαν διατηρητέα. Υπενθυμίζουμε ότι εκκρεμούν αντίστοιχες αιτήσεις μας και για τα άλλα δύο στρατόπεδα.
Παράλληλα επαναφέρουμε την πρόταση που προ πολλού καταθέσαμε, στη βάση της οποίας προτείναμε τη δημιουργία στον αίθριο χώρο ενός δημοτικού χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων που θα εξυπηρετεί τόσο τους επισκέπτες όσο και αυτούς που θέλουν να κινηθούν στο κέντρο της πόλης. Στην πρότασή μας αυτή περιλαμβάνεται και η σύνδεση του στρατοπέδου με την αστική συγκοινωνία για την ευκολότερη μετακίνηση των ενδιαφερομένων, καθώς επίσης και η εγκατάσταση (έστω πειραματικά) «μίας δανειστικής ποδηλατοθήκης» που θα αξιοποιείται από τους ενδιαφερόμενους για τη μετακίνηση στο κέντρο της πόλης.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ο Δήμος θα λάβει μέτρα για την επίλυση του κυκλοφοριακού που θα βασίζονται σε επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, η οποία θα έχει γνώμονα την αναζωογόνηση της πόλης και την εύκολη διακίνηση και μεταφορά των πολιτών.
Βελτίωση της προσπελασιμότητας της πόλης
Α)  Ολοκλήρωση της νότιας περιαστικής οδού της πόλης και κατασκευή του κόμβου του Λευκώνα.
Β) Κατασκευή βόρειας περιαστικής οδού, από την κοιλάδα των Αγίων Αναργύρων και βόρεια της πόλης, ως την κοιλάδα της Αγίας Βαρβάρας και το Εθνικό Στάδιο.

Αυτοκίνηση- Συγκοινωνίες
Μείωση της χρήσης του I.X. στο κέντρο της πόλης, με ταυτόχρονη υποστήριξη από ένα σύνολο μέτρων και πολιτικών για την κυκλοφορία, τις συγκοινωνίες, τη στάθμευση.
Θέσπιση και αυστηρή τήρηση των ωραρίων τροφοδοσίας και φορτοεκφορτώσεων  ιδιαιτέρως στο κέντρο.
Αναμόρφωση ενός συστήματος  Αστικών Συγκοινωνιών, το οποίο θα είναι άνετο, εξυπηρετικό, οικονομικά προσιτό και θα δώσει μια βαθιά ανάσα στη ζωή της πόλης.
O επανασχεδιασμός των δρομολογίων των υπεραστικών λεωφορείων μέσα από τον ιστό της πόλης με μοναδικό γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και της απρόσκοπτης  μετακίνησης  δημοτών  και  οχημάτων.
Αναπρογραμματισμός  της  αστικής και υπεραστικής  συγκοινωνίας  έτσι  ώστε να διέρχονται μέσα από τον ιστό  της  πόλης τα λεωφορεία  αποκλειστικά  μόνο για στάση επιβίβασης  και  αποβίβασης  και  αποκλειστικά  μόνο στις  προβλεπόμενες  θέσεις, η  δε μετακίνησή τους  από και προς των αμαξοστασίων τους  να γίνεται μέσω  των  κεντρικών  αρτηριών.
Διανοίξεις  οδών  που  για δεκαετίες παραμένουν κλειστές και οι  οποίες θα  δώσουν  ανάσα  στο κυκλοφοριακό  της  πόλης  όπως π.χ. η Νικομηδείας από την  Ανατολικής  Θράκης έως την συμβολή των οδών  Σιδηροκάστρου – Παγγαίου-Νικομηδείας  με ταυτόχρονη  κατασκευή κυκλικού  κόμβου στην περιοχή «Πλάτανος» στην Ανατολικής  Θράκης  και η Γ’ Ιππικού  συντάγματος  που  ξεκινάει από το τέρμα  της Ανατολικής  Θράκης  και  τερματίζει στο στρατόπεδο Παπαλουκά .
Διαπλάτυνση των  γεφυρών Τσέλιου  και Σιγής διευκολύνοντας  την  ασφαλή διέλευση οχημάτων  και  πεζών.
Επανασχεδιασμός  του  συνόλου  της  πλατείας Εμπορίου έτσι  ώστε  να  καταστεί πράγματι το κέντρο της σε  χώρου  πρασίνου και όπου  περιμετρικά της  θα λειτουργεί οδική  αρτηρία  για την  συνεχόμενη και απρόσκοπτη  κίνηση των  οχημάτων.
Βελτίωση της προσπελασιμότητας της πόλης
Ολοκλήρωση της νότιας περιαστικής οδού της πόλης και κατασκευή του κόμβου του Λευκώνα.
Κατασκευή βόρειας περιαστικής οδού, από την κοιλάδα των Αγίων Αναργύρων και βόρεια της πόλης, ως την κοιλάδα της Αγίας Βαρβάρας και το Εθνικό Στάδιο.
Θα δοθούν κίνητρα για τη χρήση του ποδηλάτου καθώς η πόλη μας  -όπως και οι περισσότερες ελληνικές πόλεις- υστερεί στο θέμα της αξιοποίησης του ποδηλάτου, σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Από την συνολική έκταση των 600.000 τ.μ. που καταλαμβάνουν τα πρώην στρατόπεδα που περιβάλλουν την πόλη, θα μπορούσαν χωρίς μεγάλη οικονομική επιβάρυνση του Δήμου, να δημιουργηθούν φυλασσόμενοι χώροι στάθμευσης εντός των πρώην στρατοπέδων, που θα παρέχουν τη δυνατότητα σ’ όσους από την περιφέρεια επισκέπτες  επιθυμούν να μπουν στο κέντρο της πόλης να σταθμεύσουν άνετα και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας την αστική συγκοινωνία να κατέρχονται στο κέντρο.
Άμεση και τεχνικά άρτια αποκατάσταση των κακοτεχνιών στους δρόμους της πόλης με  απαραίτητο  συντονισμό όλων  των  εμπλεκόμενων  υπηρεσιών για την αποφυγή  του  φαινομένου  ράβε  –  ξήλωνε.

Ανάπτυξη Δικτύου Ποδηλατοδρόμων
Το Τμήμα Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων του Δήμου Σερρών θα εκπονήσει μελέτη για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην πόλη.
Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός βασικού δικτύου ποδηλατοδρόμων το οποίο θα παίξει το ρόλο του “πιλότου” για τη μελλοντική εφαρμογή της ποδηλατοκίνησης στις Σέρρες.Στόχος μας –μεσοπρόθεσμα- είναι να υλοποιήσουμε περιαστικό ποδηλατόδρομο, που θα ξεκινάει από το Ανατολικό Άκρο της πόλης (πρώην στρατόπεδο Εμμ.Παπά), θα συνεχίζει από το στρατόπεδο Παπαλουκά με κατεύθυνση προς το Δυτικό Άκρο της πόλης (Οβά – Τσεσμέ), από εκεί προς το πρώην στρατόπεδο Κολοκοτρώνη και θα καταλήγει στην Πλατεία Ελευθερίας.
Επίσης προτείνουμε τη δημιουργία ποδηλατόδρομου στην προέκταση της Μ.Αλεξάνδρου και από τις δύο μεριές μέχρι το στρατόπεδο Εμμ.Παπά.
Θα προβλεφθεί η δημιουργία σοβαρών υποδομών στη κατασκευή των ποδηλατοδρόμων, ώστε να είναι αδύνατη η καταπάτηση ή η παραβίασή τους όπως γίνεται  σήμερα κατά κόρον από διάφορα οχήματα  και οι ποδηλάτες που τους χρησιμοποιούν να απολαμβάνουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Δεν θεωρούμε αποδεκτές λύσεις του τύπου «απλής διαγράμμισης στην άκρη του δρόμου».
Πιστεύουμε ότι η επένδυση για την υποδομή ποδηλάτου είναι μια ευκαιρία για την αισθητική αναβάθμιση των δρόμων, όπου θα υλοποιηθεί.
Η ποδηλατοκίνηση δε θα περιορίσει σε καμία περίπτωση την ήδη προβληματική κίνηση των πεζών στα πεζοδρόμια. Δεν θα γίνουν οι ποδηλατόδρομοι σε βάρος των πεζοδρομίων.
Θα προβλεφθεί η μελέτη και η κατασκευή χώρων στάθμευσης ποδηλάτων (π.χ. έξω από Σχολεία ή άλλους δημόσιους ή δημοτικούς χώρους).
Δημιουργία δικτύου διάθεσης κοινόχρηστων ποδηλάτων για όσους πολίτες επιθυμούν να κινηθούν με ποδήλατο στο κέντρο της πόλης. Ο Δήμος θα χορηγεί στον επισκέπτη για τις δουλειές του στο κέντρο της πόλης ένα δημοτικό ποδήλατο με την προϋπόθεση ότι θ’ αφήσει το αυτοκίνητό του σ’ έναν από τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης. Το μέτρο αυτό μπορεί να αποδώσει μακροπρόθεσμα και να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση του δημότη και στην αλλαγή της νοοτροπίας του σε ότι αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου.
Εύκολη πρόσβαση στους κυριότερους πόλους έλξης της πόλης, με προτεραιότητα στα σχολικά συγκροτήματα.
Οργάνωση καμπάνιας κυκλοφοριακής αγωγής – ευαισθητοποίησης υπέρ του ποδηλάτου.  Θα πρέπει να υπάρξει συντονισμένη εκστρατεία ενημέρωσης, ώστε οι Σερραίοι δημότες να παρακινηθούν να εγκαταλείψουν την ιδέα της μετακίνησης στην πόλη με το αυτοκίνητό τους. Η χρήση του ποδηλάτου, αλλά και η στάθμευση στους χώρους των στρατοπέδων προϋποθέτει ανεπτυγμένη αίσθηση ευθύνης από την πλευρά του δημότη και αυτή η αίσθηση καλλιεργείται με συνεχή και υπεύθυνη ενημέρωση.
Εξασφάλιση κοινοτικών πόρων για την εκπόνηση των παραπάνω πρωτοβουλιών.

Κίνηση Πεζών
Γενικές Αρχές:
Ο πεζός έχει δικαίωμα να ζει σ’ ένα υγιές περιβάλλον και να απολαμβάνει ελεύθερα τους δημόσιους χώρους μέσα σε κατάλληλες συνθήκες που θα εξασφαλίζουν τη σωματική και ψυχική του υγεία.
Ο πεζός έχει δικαίωμα να ζει σε αστικά κέντρα ή χωριά οργανωμένα για την εξυπηρέτηση του ανθρώπου και όχι του αυτοκινήτου, τα οποία διαθέτουν υποδομή προσιτή στους πεζούς και στους ποδηλάτες.
Τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι και τα μειονεκτούντα άτομα δικαιούνται μια πόλη που να αποτελεί χώρο κοινωνικοποίησής τους.
Ο πεζός δικαιούται να έχει στην αποκλειστική του χρήση αφενός αστικές ζώνες, κατά το δυνατόν εκτεταμένες, οι οποίες δεν θα αποτελούν απλώς «νησίδες πεζών» αλλά θα εντάσσονται αρμονικά στη γενική συγκρότηση της πόλης, αφετέρου διασυνδεόμενες σύντομες, λογικές και ασφαλείς διαδρομές.
Κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε. οφείλει να παρέχει πλήρη και κατανοητή πληροφόρηση ως προς τα δικαιώματα του πεζού και τις εναλλακτικές οικολογικές μορφές μετακίνησής του προς κάθε κατεύθυνση (ιδιαίτερα προς τα παιδιά ήδη από τα πρώτα τους βήματα στο σχολείο).
Πεζοδρόμια
Αποχαρακτηρισμός  της κύριας αρτηρίας εισόδου στην πόλη των Σερρών από το στρατόπεδο Κολοκοτρώνη μέχρι το τέλος της Ε.Αντίστασης από παλαιά εθνική οδό Σερρών – Δράμας  που  είναι  σήμερα με αποτέλεσμα να μην  μπορούν να γίνουν τα οποιοδήποτε  έργα σε  δημοτικές  οδούς και άμεσο  προγραμματισμό κατασκευής  πεζοδρομίων  και  ποδηλατοδρόμων.
Εξασφάλιση επαρκούς πλάτους πεζοδρομίων (τουλάχιστον 1,5 μ). Σύμφωνα με τον νόμο απαιτείται σε κάθε περίπτωση μια ζώνη διέλευσης ελεύθερη από εμπόδια (στύλοι, δέντρα, περίπτερα, εγκαταστάσεις καταστημάτων, τραπεζοκαθίσματα κλπ) για τις ανάγκες κίνησης των ευπαθών ομάδων πληθυσμού και, όπου υπάρχει εμπορική κίνηση, αύξηση αυτού του πλάτους σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές.
Βελτίωση πρόσβασης στα πεζοδρόμια και τους ελεύθερους χώρους. Αποφυγή περιφράξεων και προτίμηση της χρήσης σημειακών εμποδίων για την αποφυγή εισόδου των αυτοκίνητων στους χώρους κίνησης των πεζών.
Για τα άτομα με ειδικές ανάγκες πρέπει να προβλεφθούν ρυθμίσεις που θα μεγιστοποιούν την ανεξαρτησία των μετακινήσεών τους.
Χώροι Στάθμευσης
Όσον αφορά την κατασκευή χώρων στάθμευσης στο κέντρο, είναι εμπειρικά αποδεδειγμένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πως θα επιβαρύνει ανεπανόρθωτα την κίνηση των τροχοφόρων, των οποίων ο αριθμός θα πολλαπλασιαστεί, επιδεινώνοντας την ήδη τραγική κατάσταση και φυσικά την υγεία των κατοίκων, χωρίς εντέλει να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό.
Αντίθετα η πρότασή μας για την δημιουργία υπόγειου δημοτικού πάρκιγκ στο χώρο του κεντρικού πάρκου, έτσι όπως το έχουμε περιγράψει και προβάλλει στην σχετική πρότασή μας και στο φωτορεαλιστικό που έχουμε ήδη δημοσιοποιήσει προσφέρει  φανερά πλεονεκτήματα .
Για παράδειγμα θα ισχυροποιήσουμε την θέση μας, προβάλλοντας ως επιχείρημα :
Στο κεντρικό πάρκο (στη θέση του πρώην κτηνιατρείου) μπορούν να δημιουργηθούν υπερδιπλάσιες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων σε σχέση με αυτές  του  χώρου στάθμευσης που κατασκευάστηκε πίσω από το κτίριο της πρώην Νομαρχίας, με μικρότερο κόστος και χωρίς  μάλιστα την συμμετοχή ιδιωτικού φορέα.

ΡΥΠΑΝΣΗ- ΜΟΛΥΝΣΗ
Η εναπόθεση αποβλήτων και απορριμμάτων στη φύση έχει σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, αντίθετα η σωστή διαχείριση τους προσφέρει σημαντικά οφέλη στην τοπική κοινωνία. Οι σημαντικότερες αρχές διαχείρισης των αποβλήτων είναι:
Ο «ρυπαίνων πληρώνει».
Η ευθύνη παραγωγού.
Η αποφυγή της μεταφοράς και προτίμηση της διαχείρισης σε τοπικό επίπεδο.
Η ιεραρχία βέλτιστης διαχείρισης: η πρόληψη, η μείωση, η επαναχρησιμοποίηση, η ανάκτηση, η ανακύκλωση.Υπάρχουν εργαλεία στην Αυτοδιοίκηση και στους πολίτες για τoν περιορισμό της ρύπανσης και της μόλυνσης, τα οποία είναι διαθέσιμα μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, καθώς και άλλων ευρωπαϊκών προγραμμάτων ή προγραμμάτων της κοινωνίας της πληροφορίας. Η Δημοτική Αρχή οφείλει να αξιοποιήσει τα προγράμματα αυτά, προκειμένου να πετύχει το μέγιστο περιβαλλοντικό όφελος για την πόλη.
Πρέπει με διαδημοτική συνεργασία να επιδιώξουμε τη βελτίωση της λειτουργίας όλου του συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων (Συλλογή, Μεταφορά, Ανακύκλωση, Διάθεση), καθώς και την καλύτερη οικονομοτεχνική εφαρμογή του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων.
Η Διάβαση Πεζών σε καμιά περίπτωση δεν προτείνει “προκάτ” λύσεις. Η επιλογή οποιουδήποτε μοντέλου διαχείρισης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και του χώρου της, για να έχει μια βιώσιμη προοπτική. Το βέβαιο είναι ότι η λήψη των αποφάσεων θα πρέπει να υπακούει σε επιστημονικά κριτήρια θέτοντας ως προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος και όχι την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων, που αναμφισβήτητα θα υποθηκεύσουν την αποτελεσματικότητα και την αξία οποιουδήποτε εγχειρήματος.

Χ.Υ.Τ.Υ. (Χώρος Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων) ΠΑΛΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ
Η Ιστορία: Με το Νόμο 4042/12 άρθρο 43 επιβάλλεται ειδικό τέλος ταφής των αποβλήτων (πρόστιμο) σε όποιους από τους Δήμους παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία και δεν επεξεργάζονται τα απορρίμματά τους. Το ποσό ορίζεται στα 35€ ανά τόνο για το 2014 και αυξάνεται κάθε χρόνο σε 5€, έως του ποσού των 60€ ανά τόνο. Επίσης εκκρεμούν τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 71.000€ την ημέρα για τους Χ.Α.Δ.Α. (οι γνωστές «χωματερές») που πρέπει να αποκατασταθούν άμεσα.
Έτσι προέκυψε το σημερινό μοντέλο του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) – μοντέλο μη βιώσιμο οικονομικά και οικολογικά επικίνδυνο –  το οποίο προβλέπει την κατασκευή Μονάδων Επεξεργασίας Σύμμεικτων Απορριμμάτων, με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Υπό το κράτος των προστίμων (το δόλωμα) και υπό τις ευλογίες των μεγαλοεργολάβων και της μνημονιακής πολιτικής που επιθυμεί «λιγότερο κράτος» (το σύστημα), ο Δήμαρχος Σερρών Π.Αγγελίδης προχωρά ολοταχώς και μετά μανίας στην κατασκευή μεγάλης δυναμικότητας εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων στο Παλαιόκαστρο, το οποίο  θα χρηματοδοτηθεί  από το ΕΣΠΑ σε ποσοστό έως 60% του επενδυτικού κόστους και το υπόλοιπο θα πληρώσει ο ιδιώτης. Ο διαγωνισμός ανέδειξε την Κοινοπραξία ARCHIRODON GROUP-INTRAKAT-ΕNVITEC ως προσωρινό ανάδοχο της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στο Παλαιόκαστρο Σερρών.
Με το άνωθεν μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων, που επιχειρεί να υλοποιήσει η σημερινή δημοτική αρχή, διαπράττει ένα οικονομικό και περιβαλλοντικό «έγκλημα».
Οικονομικό έγκλημα
γιατί θα εμπλέξει το Δήμο σε μια πρωτοφανή οικονομική περιπέτεια για τα επόμενα 25 χρόνια – όπως προβλέπει ο όρος της σύμβασης – χωρίς δυνατότητα διαφυγής, επιβάλλοντας στους δημότες δυσβάσταχτα τέλη καθαριότητας, γιατί το κόστος από 15 ευρώ που έχει σήμερα ο τόνος θα εκτοξευθεί πολύ πάνω από τα 100 ευρώ αν συνυπολογίσουμε τα χρήματα που θα πληρώνουμε στον ιδιώτη ( Το κόστος είναι 57,6 ευρώ ανά τόνο + ΦΠΑ πάει 71 ευρώ), το κόστος της αποκομιδής και της μεταφοράς, το κόστος λειτουργίας των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων(ΣΜΑ) Νιγρίτας και Νέας Ζίχνης και του  Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Παλαιοκάστρου, χρήματα που θα πληρώνουν ασφαλώς οι δημότες. Κόστος πολύ υψηλότερο από το πρόστιμο με το οποίο συστηματικά τρομοκρατεί ο Δήμαρχος τους πολίτες και το οποίο μπορούμε να αποφύγουμε, εφόσον υλοποιήσουμε ένα εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης οικονομικά βιώσιμο.
γιατί με το μοντέλο διαχείρισης που επιλέγεται εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων, στερώντας από το δήμο  έσοδα από τη μη πλήρη ανάπτυξη της ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και, κυρίως, παρεμποδίζοντας τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αφού αποδεδειγμένα ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανακύκλωσης προσφέρει πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας συγκριτικά με την εν λόγω μονάδα επεξεργασίας.Η Διάβαση Πεζών αντιδρά στην επιλεχθείσα μέθοδος διαχείρισης των σύμμεικτων απορριμμάτων η οποία δεν συνάδει με τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιφερειών της ΕΕ που στην ολομέλεια της τον Ιούλιο 2013 με θέμα «Η ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ» προκρίνει την πρόληψη των αποβλήτων ως τον πρώτο και πιο σημαντικό τρόπο για να μειωθεί η επιβάρυνση στο περιβάλλον, τάσσεται υπέρ της αύξησης του υφιστάμενου υποχρεωτικού στόχου όσον αφορά την ανακύκλωση των αστικών στερεών αποβλήτων σε 70% έως το 2025, τάσσεται υπέρ της βελτιστοποίησης της ανακύκλωσης των οργανικών αποβλήτων και ζητά την απαγόρευση της υγειονομικής ταφής τους, καθώς και τον περιορισμό της καύσης τους,  και, τέλος, εκφράζει τη λύπη της που, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, ορισμένα κράτη μέλη δεν έχουν επενδύσει επαρκώς στην πρόληψη, στη διαλογή και στην ανακύκλωση. Συνεπώς, βάσιμα μπορούμε να υποθέσουμε ότι στο άμεσο μέλλον θα έρθουμε αντιμέτωπο με νέα πρόστιμα, καθώς το παρωχημένο μοντέλο διαχείρισης που προωθεί ο τωρινός Δήμαρχος δεν ανταποκρίνεται στους νέους στόχους της Ε.Ε.
Αντίθετα, η Διάβαση Πεζών προτείνει ένα εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης που διατηρεί τον αυτοδιοικητικό δημόσιο χαρακτήρα και που κύρια στοιχεία του είναι: η μικρή κλίμακα επένδυσης, ώστε πολύ σύντομα να καθίσταται κερδοφόρα για τους πολίτες, η συμμετοχή της κοινωνίας και η δημιουργία θέσεων εργασίας.
Οφείλουμε όλοι να αντιδράσουμε στην υλοποίηση ενός μοντέλου διαχείρισης αποβλήτων απαρχαιωμένου, εχθρικού προς το περιβάλλον, οικονομικά ασύμφορου για τους ΟΤΑ , απαξιωμένου πλέον από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και καταγγελμένου από όλες τις οικολογικές οργανώσεις παγκοσμίως. Η λύση δεν είναι ούτε η ταφή ούτε η καύση, η λύση είναι η πρόληψη!

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ- ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ
Σε κάθε σπίτι ή διαμέρισμα θα υπάρχουν ειδικά κιβώτια για τα απορρίμματα, τα οποία θα είναι προσβάσιμα μόνον από τους ενοίκους, ενώ σε πολλές περιπτώσεις θα κλειδώνουν για να μην υπάρχουν διαρροές. Υπάρχουν, μάλιστα, διάφοροι τύποι κάδων ανακύκλωσης με διαφορετικά χρώματα αναλόγως του είδους των απορριμμάτων: Α) Οικιακά απορρίμματα Β) Συσκευασία γυαλιού (μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός ανάλογα και με το χρώμα του γυαλιού) Γ) Μέταλλα Δ) Πλαστικές συσκευασίες και άλλα πλαστικά Ε) Χαρτί-Χαρτόνι ΣΤ) Αλουμίνιο
Η διαλογή, λοιπόν, θα γίνεται στην «πηγή», από τον ίδιο τον πολίτη, και έτσι θα εξασφαλίζεται το μειωμένο κόστος επεξεργασίας