Η Σοφία Γιοβάνογλου με τη ποιητική συλλογή «Φυτολόγιον Νυκτερινόν», ανοίγει την πόρτα για να μπούμε στον μυστικό κόσμο του έρωτα (φωτός)

παρουσίαση της ποιητικής συλλογής στο βιβλιοπωλείο PUBLIC των Σερρών

Η Σοφία Γιοβάνογλου με τη ποιητική συλλογή «Φυτολόγιον Νυκτερινόν», ανοίγει την πόρτα για να μπούμε στον μυστικό κόσμο του έρωτα (φωτός)

Την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής της πρωτοεμϕανιζόμενης Σερραίας Σοϕίας Γιοβάνογλου, με τίτλο «ΦΥΤΟΛΟΓΙΟΝ ΝΥΚΤΕΡΙΝΟΝ», διοργάνωσε το βράδυ της Παρασκευής (18/11) στο βιβλιοπωλείο Public των Σερρών, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Σερρών, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Γαβριηλίδης.

giovanogloy-poiisi_Την εισαγωγή στην εκδήλωση έκανε η Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων ν.Σερρών κυρία Σύλια Ζέτα, ενώ την εκδήλωση προλόγισε ο φιλόλογος και πρώην Δήμαρχος Σερρών Ζήσης Μητλιάγκας,

συγγραφέας : Γιοβάνογλου Σοφία σειρά: Ελληνική ποίηση σελ. 53 διαστ. 14,5x21,5 1η έκδοση Κυκλοφορεί τιμή αγοράς με ΦΠΑ: 9,54 €
συγγραφέας : Γιοβάνογλου Σοφία
σειρά: Ελληνική ποίηση
σελ. 53
διαστ. 14,5×21,5
1η έκδοση
Κυκλοφορεί
τιμή αγοράς με ΦΠΑ: 9,54 €

Για τη συλλογή ποιημάτων μίλησαν η κυρία Λίλα Σκέμπερη, ϕιλόλογος του Μουσικού Σχολείου Σερρών και οργανωτική γραμματέας του Σ.Φ.Σ. και ο δικηγόρος-δημοσιογράφος  κ. Νίκος Φαλαγκάρας.

Ο κ. Φαλαγκάρας στην εισήγησή του εξήρε την πρόεδρο του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Σερρών, κυρία Σύλια Ζέτα που όπως είπε, πρόκειται για έναν φορέα, που νοιάζεται και προβάλλει τα γράμματα και τον πολιτισμό στην πόλη μας, καθώς και τη Σοφία Γιοβάνογλου για τη ποιητική της συλλογή.

Εισήγηση του δικηγόρου-δημοσιογράφου Νίκου Φαλαγκάρα

Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Φαλαγκάρας «η ποίηση είναι καλύτερα να «ερμηνεύεται» από τον ίδιο τον αναγνώστη, παρά να αναλύεται από τους επαϊοντες, εν είδει ευαγγελικού κειμένου». 

Συνεχίζοντας ο κ.Φαλαγκάρας τονίζει:

Κατ’ αρχάς οφείλουμε ν’ απαντήσουμε σε κάποια απλοϊκά ίσως αλλά εύλογα ερωτήματα: Γιατί ποίηση και μάλιστα σε καιρούς δίσεκτους και ζοφερούς όπως οι σημερινοί; Μήπως είναι πολυτέλεια ή και αποπροσανατολισμός, όπως θα έλεγαν κάποιοι άλλοι, από τα πραγματικά προβλήματα που μας απασχολούν; Για να απαντήσουμε στα ερωτήματα αυτά καθώς και σε άλλα συναφή, χρειάζεται να απαντήσουμε πρώτα στο πρωταρχικό ερώτημα τι είναι η ποίηση, επομένως γιατί μας αφορά είτε ως γραφή είτε ως ανάγνωση; Προς τούτο, καλό είναι να προσφύγουμε στη μαρτυρία και τη συνηγορία των αρμοδιοτέρων:

giovanogloy-poiisi_-1798Ο Αργεντινός ποιητής και πεζογράφος Χόρχε Λουίς Μπόρχες, το 1967, σε μια διάλεξή του, είχε επισημάνει ότι «η προσπάθεια να προσδιοριστεί ο ορισμός της ως αντιδιαστολή προς την πεζογραφία μόνο αμηχανία δηλώνει. «Αν πρέπει να ορίσω την ποίηση», λέει ο Αργεντινός συγγραφέας, «και νιώθω κάπως αμήχανα γι’ αυτό, λέω κάτι όπως: «Ποίηση είναι η έκφραση του ωραίου διαμέσου λέξεων περίτεχνα υφασμένων μεταξύ τους».

Η ποιητική συλλογή Φυτολόγιον Νυκτερινόν ή Flora Nocturna της Σοφίας Γιοβάνογλου  (εκδόσεις Γαβριηλίδη, 2016) δεν είναι απλώς ένα ακόμα βιβλίο με ποιήματα που κατακλύζουν τα βιβλιοπωλεία. Κομίζει κάτι νέο και πολλά υποσχόμενο στον ποιητικό λόγο ο ποίος δεν μπορεί και δεν πρέπει να μένει στα κεκτημένα όσο πλούσια κι αν είναι αυτά.

giovanogloy-poiisi_-1833Κι αν είστε

κέδρος του Λιβάνου

ή του Άτλαντος

 Με απαλές συσπάσεις

υποκλίνομαι

μπροστά Σας.

Με το πρώτο ποίημα η Σοφία Γιοβάνογλου, μας καλωσορίζει και μας δίνει μια πρόγευση αυτού που θα διαβάσουμε στη συνέχεια. Είναι ένας εξομολογητικός μονόλογος, αλλά ταυτόχρονα και ένας οιονεί διάλογος με τον σιωπηλό εκπρόσωπο του άλλου φύλου αποδέκτη των όσων του απευθύνει η ποιήτρια.

Η ποιητική της έκφραση έχει τον δικό της γλωσσικό διάκοσμο. Έχει κατακτήσει τη φωνή της που την άφησε να ωριμάσει μέσα στον χρόνο, χωρίς να βιάζεται να εκδώσει. Ο Άγγλος ρομαντικός ποιητής Τζον Κητς έγραψε πως «η αξία κάθε καλλιτεχνικού έργου έγκειται στην έντασή του». Διαβάζοντας τα ποιήματα της Σοφίας νιώθω αυτή την ένταση.

giovanogloy-poiisi_-1835Η ποίησή της είναι η έκφραση της συγκίνησης. Τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο. Με μια γλώσσα τολμηρή και τρυφερή και χυμώδη, πράγμα που δεν θεωρώ αυτονόητα εύκολο.

Πιστή στην ολιγόλεκτη διατύπωση ακολουθεί τον δρόμο του ποιητικού πειραματισμού. Η εκφραστική του ορθώνεται πάνω σε μία επιτηδευμένα απέριττη γλώσσα, απαλλαγμένη από σχήματα εντυπωσιασμού.

Η ποιήτρια συνδέει το νατουραλιστικό στοιχείο με το υπαρξιακό και τη μεταμοντέρνα απομάκρυνση από τις παραδοσιακές νόρμες. Η ποιητική συλλογή της Σοφίας είναι μια σπαρακτική εξωτερίκευση συναισθημάτων όπως είναι ο έρωτας. Γυμνός, ειλικρινής στην απόλυτη κορύφωσή του. Η υπερρεαλιστική της γραφή θα της δώσει την ελευθερία να πει τα ανείπωτα. Στην αλληγορία θα χτίσει το ποιητικό οικοδόμημα για να μην εκπέσει σε μελό ρεαλιστικές διατυπώσεις.

Όλα είναι του έρωτα σύνεργα, προσαγωγά νεύρα που στοχεύουν σωστά και πετυχαίνουν την καρδιά. Σταματώ για λίγο στο ποίημα: Τον τάπητα

της ωραιότητάς μου

συντηρούν

Τα ζουμερά

βαθύκολπα

φιλιά Σας.

(Ίρις η ιαπωνική) 

Επειδή:

Εκπνέοντας

τα κρατημένα μου

φιλιά 

Σας ανασύρω

τον ανθήρα

ασυστόλως.

Έτσι ο έρωτας και τα ανθρώπινα όλα, μισά και για λίγο. Τόσο όσο να γεμίζει ο νους με μνήμη, η ζωή με πείρα. Μια διαρκής είσοδος – έξοδος από το δράμα, ένα φαίνεσθαι διάφορο του είναι. Μια αστραφτερή απάτη. «Αχ, ομορφιά, συ θα με παραδώσεις καθώς ο Ιούδας», λέει ο Ελύτης.

Η ποιήτρια μεταπλάθει ποιητικά αυτό που βλέπει.

Η όραση μέσα στην όραση είναι οι συνειρμοί, οι σκέψεις και τα συναισθήματα που εκλύονται ανακλαστικά, σαν αντίδραση στα ερεθίσματα πάνω στον κερατοειδή, και που μόνο ο ποιητικός λόγος μπορεί να αποδώσει και να μεταδώσει.

Η Σοφία Γιοβάνογλου με το Φυτολόγιον Νυκτερινόν, αλλά και τα ζητήματα βάθους που θέτει, μας άνοιξε την πόρτα για να μπούμε στον μυστικό κόσμο του έρωτα. Μια εξαιρετική ποιητική συλλογή μιας σημαντικής ποιήτριας που της ευχόμαστε να μας δώσει κι άλλες, το ίδιο δυνατές και καινοτόμες. Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι οικοδομεί τον ποιητικό της λόγο πάνω σε στέρεα θεμέλια.

Με τέτοιες ποιητικές συλλογές, όπως η προκείμενη, μας κάνει να αγαπήσουμε περισσότερο την ποίηση.