Στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας το «λευκό» ταξί των Σερρών

ΕΛΕΟΣ: εδώ και… επτά χρόνια, ταλαιπωρείται ο Σύλλογος Κινητικά αναπήρων ν.Σερρών, από τις ... αρμόδιες υπηρεσίες

Στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας το «λευκό» ταξί των Σερρών

Ο Σύλλογος Κινητικά αναπήρων ν.Σερρών με επιστολή του επισημαίνει το γραφειοκρατικό μπλέξιμο που εμποδίζει τη λειτουργία του «Λευκού ταξί» (Οχημα κατάλληλα διαμορφωμένο για τη μετακίνηση Ατόμων με αναπηρία) εδώ και… επτά χρόνια.

Την επιστολή τους, όπου περιγράφουν την… οδύσσεια της λειτουργίας του οχήματος  κοινοποίησαν στον βουλευτή Μεγαλομύστακα Αναστάσιο, ο οποίος την προώθησε ως αναφορά στη Βουλή προς τους αρμόδιους υπουργούς Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών

Αναγκαία η επαναλειτουργία του ειδικού αυτοκινήτου μεταφοράς στον Ν. Σερρών για τη βελτίωση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας με σοβαρά κινητικά προβλήματα.

Παρακαλούμε για την τοποθέτηση – απάντηση και τις σχετικές ενέργειές σας επί της επιστολής του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Κινητικά Αναπήρων Ν. Σερρών (Σ.Κ.Α.ΣΕ), στο πλαίσιο της αναγκαίας επαναλειτουργίας του ειδικού αυτοκινήτου (Λευκό ταξί), για την απρόσκοπτη μεταφορά των ανθρώπων με σοβαρά κινητικά προβλήματα, αφού τα συμβατικά μέσα μαζικής μεταφοράς στη συντριπτική πλειοψηφία τους δεν είναι προσβάσιμα, υποβάλλοντας το αίτημα για το εν λόγω αναφερόμενο ζήτημα.

Η οδύσσεια στα γρανάζια του κράτους

Τα άτομα με σοβαρά κινητικά προβλήματα συναντούν σοβαρά και ανυπέρβλητα εμπόδια στο να χρησιμοποιούν τα συμβατικά μέσα μαζικής συγκοινωνίας, λόγω του ότι αυτά στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν δίνουν τη δυνατότητα πρόσβασης.

Το 2008 ο Σύλλογος Κινητικά Αναπήρων Ν. Σερρών σπρώχτηκε από τη νομαρχία Σερρών να αναζητήσει χορηγούς και να αγοράσει ένα ειδικό αυτοκίνητο (Λευκό ταξί) για τη μεταφορά των ανθρώπων με σοβαρά κινητικά προβλήματα. Θα αφορούσε κατά προτεραιότητα γιατρούς, διαγνωστικά κέντρα, σημαντικέςμεταφορές για την καθημερινότητα των ανθρώπων.

Οι χορηγοί βρέθηκαν και το αυτοκίνητο παραγγέλθηκε τέλη του 2009, όμως…

Όμως ο σύλλογος μας δε διαθέτει τους οικονομικούς πόρους για να επωμιστεί τα έξοδα λειτουργίας του αυτοκινήτου. Αντίστοιχα διάφοροι ιδιώτες που προσφέρθηκαν να λειτουργήσουν το αυτοκίνητο έναντι κομίστρου κανονικού ταξί.Αυτό σημαίνει ότι για να μεταφερθεί ένας συνάδελφος σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης θα πλήρωνε μια «περιουσία».

Θέση μας είναι ότι καθώς τα ΑμεΑ επιβαρύνονται με μια σειρά επώδυνα έξοδα για τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν, θα έπρεπε η πολιτεία να εξασφαλίζει τη δωρεάν μεταφορά τους. Το λευκό ταξί να είναι δωρεάν για τους χρήστες και να μην ζητούνται χρήματα, περισσότερα μάλιστα από αυτά που πληρώνει ένας υγιείς άνθρωπος για τη χρήση μέσων συγκοινωνίας.

Το 2011 βρήκαμε λύση μέσω της νέας διοίκησης της περιφερειακής ενότητας Σερρών. Ήρθαμε σε συμφωνία να παραχωρηθεί το αυτοκίνητο σε αυτή και αρχικά να λειτουργεί δωρεάν στα ωράρια που δουλεύουν οι υπάλληλοι της περιφέρειας με προοπτική κάποια στιγμή να δουλεύει και απογεύματα και σ/κ.

Η διοίκηση της περιφερειακής ενότητας μας διαβεβαίωνε και εξακολουθεί να το κάνει πως αν δεν υπάρχει νομικό κώλυμα θα βρει τρόπο να λειτουργεί το αυτοκίνητο όλο το 24ωρο.

Το… γράμμα του νόμου

Το αυτοκίνητο citroen berlingo, στο οποίο εμείς φροντίσαμε να μπει ειδική ράμπα και να υπάρχει και αναπηρικό καρότσι σε αυτό, υπογράψαμε την παραχώρηση του στις αρχές του 2013. Όμως επειδή ήταν 1600 κυβικά η παραχώρηση αναβλήθηκε καθώς η περιφέρεια μας εμφάνισε νόμο με τον οποίο δε μπορεί να έχει αυτοκίνητα πάνω από 1200 ή 1400 κυβικά στην κατοχή της. Δεσμεύτηκε όμως να εξασφαλίσει από τους υπουργούς της ΝΔ σχετική άδεια.

Τελικά μετά από πολύ καιρό και ενώ ο σύλλογος πλήρωνε κανονικά τέλη κυκλοφορίας και ενώ χρειάστηκε να προβούμε εκ νέου σε κινητοποιήσεις (αποκλεισμός δρόμου τον Ιούνη του 2014), η διαδικασία ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβρη του 2015 και το αυτοκίνητο τέθηκε σε λειτουργά.

Υπάρχουν “κανονισμοί” κι … εφαρμόζονται

Τα δρομολόγια αφορούν κύρια σε γιατρούς σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, τον Οκτώβριο του 2015 η αποκεντρωμένη διοίκηση Αν. Μακεδονίας και Θράκης έπαψε να χορηγεί άδεια στην Π.Ε. Σερρών για τέτοια δρομολόγια, βάσει ενός νόμου.

Η Π.Ε. μας ενημέρωσε πως για να κάνει δρομολόγια εντός νομού Σερρών υποχρεούται να υπάρχει στο αυτοκίνητο κοινωνικός λειτουργός κάτι το οποίο θα το διασφαλίσει, αλλά εκτός νομού δρομολόγια δεν μπορεί να κάνει παρά μόνο συνοδεία του ίδιου του αντιπεριφερειάρχη!!!

Τελικά, το συγκεκριμένο κώλυμα ξεπεράστηκε και το αυτοκίνητο τέθηκε πάλι σε λειτουργία. Η όλο και αυξανόμενη όμως ζήτηση του αυτοκινήτου από τα άτομα με σοβαρά κινητικά προβλήματα έφερε στο προσκήνιο νέα σοβαρά προβλήματα. Από το Δεκέμβρη του 2016 τα δρομολόγια και πάλι σταμάτησαν.

Και… κανόνες ασφαλείας

Αυτή τη φορά το εμπόδιο βρίσκεται πως ενώ το αυτοκίνητο έχει πάρει έγκριση για να λειτουργεί ως λευκό ταξί, στην πραγματικότητα δεν πληροί σύμφωνα με το νόμο τους κανόνες ασφαλείας (τότε πως πήρε άδεια;).

Εξοδα… έξοδα … έξοδα

Ο αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Μωυσιάδης σε συνάντηση που είχαμε μας ενημέρωσε, ότι τα έξοδα των απαραίτητων μετατροπών για να είναι το αυτοκίνητο συμβατό με το νόμο ξεπερνούν τις 9.200 Ευρώ. Έπειτα μας είπε πως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποκλείεται να χορηγήσει αυτό το ποσό. Ο ίδιος μας είπε πως θα το ζητήσει αλλά στην καλύτερη περίπτωση θα λάβει μόνο ένα μικρό μέρος. Το υπόλοιπο θα πρέπει να καλυφθεί μέσω χορηγιών που θα πρέπει να βρει από κοινοί ο σύλλογος μας με την Π.Ε. Σερρών.

Δηλαδή ο Σύλλογος μας καλείται να βγει και πάλι στη ζητιανιά για να επιλυθεί ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα για όλους παραπληγικούς, τετραπληγικούς και άλλους κινητικά αναπήρους που συνεχίζουν 6 χρόνια μετά την απόκτηση του αυτοκινήτου να μη μπορούν να το χρησιμοποιούν.

Τα αιτήματα…

Αυτό που θέλουμε να ζητήσουμε είναι να δαπανηθεί άμεσα το ποσό από την ΠΚΜ.

Να διερευνηθούν και να επιλυθούν άμεσα οποιαδήποτε νέα κωλύματα προκύψουν στο μέλλον  για τη λειτουργία του αυτοκινήτου, από την Π.Κ.Μ σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο.

Το αυτοκίνητο θα μεταφέρει ανθρώπους με ηλεκτρικά και χειροκίνητά καροτσάκια, ακρωτηριασμένα και τεχνητά μέλη, τρίποδες και πι, ανθρώπους που δεν μπορούν να ορθοστατήσουν και να βαδίσουν σωστά.

Στο αυτοκίνητο να υπάρχει η δυνατότητα για συνοδό.

Ζητάμε να καταργηθεί κάθε περιορισμός στη λειτουργία του αυτοκινήτου από την Π.Ε. Σερρών.

Να μπορεί πρωτίστως να εξυπηρετεί μόνο με τη χρήση ενός συνοδού (καλύτερα και χωρίς συνοδό) δρομολόγια προς Θεσσαλονίκη και στρυμονικό κόλπο, όπου υπάρχει και πιο άμεση ανάγκη.

Να μη χρειάζεται κοινωνικός λειτουργός εντός νομού.

Σε τελική ανάλυση θα πρέπει να υπάρχει νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει στην Π.Ε. Σερρών να λειτουργεί το αυτοκίνητο αυτό χωρίς κανέναν περιορισμός στο που θα πάει, πόση βενζίνη θα κάψει, τι φθορές θα συμβούν, να λειτουργεί 24 ώρες και προφανώς δωρεάν.