Τα γυμνά του Αλέξανδρου Πέννα

Τα γυμνά του Αλέξανδρου Πέννα

Στα χρόνια της δεκαετίας του 1930 ο διεθνώς αναγνωρισμένος σερραίος φωτογράφος Αλέξανδρος Πέννας θα πρωτοπορήσει για μια ακόμη φορά εστιάζοντας το ενδιαφέρον του στη φωτογράφιση γυμνών γυναικών κάτι που για μια επαρχιακή πόλη όπως τα Σέρρας δεν ήταν και τόσο… εύκολο.

Του Βασίλη Τζανακάρη

Ο Αλέξανδρος Πέννας υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικός φωτογράφος των χρόνων του Μεσοπολέμου αλλά και των μεταπολεμικών.

Η δυστυχία για την τέχνη της φωτογραφίας αλλά και για την πόλη των Σερρών είναι ότι πολύ λίγες από τις φωτογραφίες των Σερρών διασώθηκαν και ελάχιστες από αυτές που απεικονίζουν γυμνές και ημίγυμνες γυναίκες.

Ο γράφων έχει καταφέρει να διασώσει αρκετές από τις φωτογραφίες του Πέννα αλλά ελάχιστες από τις γυμνές φωτογραφίες του τις οποίες και δημοσιεύουμε στο  anexartitos.gr

Φωτογραφίες γυμνών γυναικών (και όχι μόνο) του Αλέξανδρου Πέννα δημοσιεύτηκαν στο εξώφυλλο αθηναϊκό περιοδικό περιοδικό “Καινούργια Τέχνη” που ήταν το πρώτο περιοδικό που δημοσίευσε γυμνές καλλιτεχνικές φωτογραφίες με την ανάλογη κριτική τους στις τελευταίες του σελίδες, όπου αναφερόταν ότι η γυμνή φωτογραφία του Αλέξανδρου Πέννα που είχε γίνει εξώφυλλο στο τεύχος αριθ. 8, τον Ιούνιο του 93 είχε “πλαστική αναλογία” ανάλογη με εκείνη που είχαν οι τερρακότες.

Ο ίδιος λίγο πριν είχε πραγματοποιήσει μια εξαιρετικά τολμηρή εμπορική διαφήμιση για την εποχή φωτογραφίζοντας τα προϊόντα της τοπικής ποτοποιίας του Αθανασίου Καράμπελα.

Όλες οι λήψεις του Αλέξανδρου Πέννα χαρακτηρίζονταν από την εξαιρετική λεπτομέρεια και την άψογη τονική διαβάθμιση.

Ο ιστορικός και ερευνητής της τέχνης της φωτογραφίας Άλκης Ξανθάκης γράφει στο αθηναϊκό περιοδικό “Φωτογράφος”, (τ. Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2001):

“Μέσα σε λίγα χρόνια ο φωτογράφος αυτός, μιας επαρχιακής πόλης της Ελλάδας των αρχών του Μεσοπολέμου γίνεται γνωστός στα φωτογραφικά Σαλόνια και τις διάφορες ευρωπαϊκές εκθέσεις, αποσπώντας εγκωμιαστικές κριτικές και βραβεία για τις φωτογραφίες του. Το 1925 έστειλε τα πρώτα του έργα στην έκθεση της Λειψίας όπου βραβεύτηκαν ως τα καλύτερα. Ακολούθησε η συμμετοχή και η βράβευσή των έργων του στη Λυών, το Αμβούργο, το Παρίσι, την Αμβέρσα (1931), στο Τορίνο την ίδια χρονιά, τη Βιέννη και αλλού…”

Αλέξανδρος Πέννας

Ο Αλέξανδρος Πέννας γεννήθηκε το 1887 στην Τζουμαγιά και ύστερα από τις γυμνασιακές του σπουδές διορίστηκε δάσκαλος στη γενέτειρά του “προσενεγκών υψίστης σημασίας υπηρεσίες ως τοιούτος και κατά τον Μακεδονικόν Αγώνα”.

Κατά τον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο αιχμαλωτίστηκε από τους Βουλγάρους και το 1917 αλλά γρήγορα αξιωματικοί του γερμανικού επιτελείου στρατού ανακαλύπτοντας το φωτογραφικό του ταλέντο τον επέλεξαν μαζί με τον επίσης σερραίο Πέτρο Δαϊρετζόπουλο για μια σειρά φωτογραφίσεις τοπίων.

Οι δύο σερραίοι φωτογράφοι συνδέθηκαν με υποδειγματική φιλία και συνεργασία με αποτέλεσμα σε πολλές φωτογραφίες τους να υπογράφουν ως “Πέτρος και Αλέκος Πέννας”. Το 1919 άνοιξαν φωτογραφείο στα Σέρρας…

Στο anexartitos.gr δημοσιεύουμε τα ελάχιστα διασωθέντα στο αρχείο μου “γυμνά” του Αλέξανδρου Πέννα για να συνεχίσουμε με άλλες φωτογραφίες και με περισσότερες λεπτομέρειες για τους δύο αυτούς πρωτοπόρους της τέχνης της φωτογραφίας στα Σέρρας σε επόμενες δημοσιεύσεις.

Υ.Γ. Ο γράφων από εικοσαετίας περίπου επιμένει απευθυνόμενος προς τις σερραϊκές δημοτικές αρχές όπως η οδός Τσαλοπούλου, όπου το σπίτι και το ατελιέ των δύο εκπληκτικών σερραίων φωτογράφων μετονομασθεί σε οδό “Αλ. Πέννα – Π. Δαϊρετζοπουλου”, χωρίς όμως, και όπως συνήθως, να εισακουσθεί!